Spänntak-vad e detta??

5k läst  6 svar

1. Immobil
    Medlem · Nivå 16
    Spänntak är ett pappspänt tak. Tror inte att någon besiktningsman vågar sig på att riva i ett sådant? ??? Om han har någon självbevarelsedrift vill säga. :-/

Sprickor går att laga med hjälp av tidningspapper och färg. ;)

2. H
    Medlem Nivå 1

Re: Spänntak-vad e detta??

Du har så rätt. Förr i tiden ansågs det "fint" att ha ett pappspänt tak.

Min kåk har sådant tak på hela övervåningen. Jag har några sprickor i det men har ännu inte kommit så långt i renoveringsarbetet att jag åtgärdat dem. Har dock hört att det skall gå att fixa till dem utan större problem. Hör efter i närmaste bygghandel så får du säkert att hjälp/prylar som du behöver.

Lycka till!

3. S
    Medlem Nivå 8

Det kan ju vara vävspänt tak också, dvs jutevävsom spänns upp i en ram med nubb. Hade ett sånt som hängde ner och var fullt med sprickor. Jag valde att gipsa taket. Pappspännt tak och vävspännt tak användes förr för att få ett helt slätt och fint tak. Underlaget kan vara vad som helst, trä eller puts. Förr i tiden fanns ju inte skivmaterial som nu.

4. H
    Moderator · Nivå 25

Sedan finns det ju plastspända tak också, fast dom är oftast från 70 talet. Fula och livsfarliga om det börjar brinna.

5. E
    Medlem Nivå 5

Har vävspännt i vardagsrummet också, men i samband med renovering av rummet i höst ska det ned och ersättas av gips. Vad är lämpligaste sätt att ta ner väven på?

6. mattiasp
    Moderator · Nivå 16

Ehh...mattkniv..?

7. tynnis
    Medlem Nivå 6

sånna spänntak på äldre kåkar kan många gånger dölja ett fint trätak.
    Kanske värt att kolla upp. Om man gillar paneltak så att säga.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: