Spänningssatt jord?

716 läst  13 svar

1. E
    Medlem Nivå 6
    Jag har ett jordat uttag i ett rum som jag inte blir riktigt klok på, så nu frågar jag er elektriker. Här får ni något att klura ut:
    Värt att nämna: Jag har en s.k. "vägguttagsprovare" där man kan trycka på en metallknapp för att verifiera att jorden inte är spänningssatt.

I rummet där detta konstiga uttag sitter så är ytterligare ett uttag inkopplat via samma torix uppe i dosan på väggen. Det har jag verifierat. Kopplar jag in en ljuskälla på det märkliga uttaget (detta med vanlig ojordad eurokontakt) så påvisar direkt vägguttagsprovaren att jorden är spänningssatt. Låter jag ljuskällan sitta kvar och byter uttag på vägguttagsprovaren till det andra i rummet så påvisar inte vägguttagsprovaren någon spänningssatt jord. Uttagen är ju sammankopplade i dosan, så rimligen borde ju även detta uttag då påvisa spänningssatt jord?

Jag har även en spänningsprovare och den påvisar aldrig någon spänning på jord (om jag mäter nolla - jord). Mäter jag samtidigt som vägguttagsprovaren påvisar spänningssatt jord indilerar den ingen spänning på jord då heller..

Vägguttagsprovaren har även en jfb-test som löser direkt om jag trycker på den knappen i det märkliga uttaget.

Jag har testat att koppla in ljuskällan i flera jordade uttag i huset och ingen annanstans visas detta fenomen, men varje gång i det s.k. märkliga uttaget..

Nu har jag stängt av säkringen till det rummet i väntan på elektriker, men vad tror ni detta kan bero på och varför visas inte spänningssatt jord i något annat uttag (som är sammankopplat i dosan på väggen till och med)?

Jag vet ju att "vägguttagsprovare" kanske inte är så tillförlitliga men när det gång på gång går att visa på samma fenomen så visar ju det att något är knas i uttaget.

Spänningsprovaren visar:
    Fas - nolla: 230v
    Fas - jord: 230v
    Nolla - jord: 0v

Jfb-testet slår direkt jfb:n i huset alla gånger jag testat.

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 16
    Det var ju mystiskt. Om du mäter mellan jordblecket och elementet med spänningsprovaren, vad visar den då??

3. E
    Medlem Nivå 6
    0 volt, och påvisar kontinuitet.
    Fas - element: 230 v
    Nolla - element: 0 v, kontinuitet

Redigerat 13 jan 23:52
  4. 5
    Husspekulant · Nivå 7
    Och om du har lasten (ljuskällan) inkopplad och mäter mellan jordblecket I det konstiga uttaget och elementet eller ett annat jordbleck i ett annat uttag?

5. E
    Medlem Nivå 6
    0v, och kontinuitet.

Nu testade jag lite till och nu tror jag att jag identifierat felet. Om jag är för nära ljuskällans sladd visar uttagsprovaren spänningssatt jord.
    Satte ljuskällan en bit bort, då försvann indikeringen. Tar jag i ljuskällans sladd samtidigt som jag håller på metallknappen visas direkt ett utropstecken i displayen (utropstecken indikerar spänningssatt jord i jordade uttag). Det är ju en metallknapp, så måste ju vara genom kroppens resistans man aktiverar testet på något sätt och när jag håller runt ljuskällans sladd så känner väl uttagsprovaren av det av någon anledning.

Testade exakt samma procedur på andra uttag i huset och samma fenomen.
    Men är det inte lite märkligt ändå, på vilket sätt kan uttagsprovaren känna av att jag håller i en isolerad sladd? Minskar min resistans på något sätt genom att jag gör det och displayen visar utropstecken, fast jorden egentligen inte alls är spänningssatt tro?
    Enligt spänningsprovaren (som jag egentligen litar mer på) så är ju inte jorden spänningssatt..
    Lär väl bero på hur uttagsprovaren är konstruerad antar jag.. Men vad tror ni?

6. 5
    Husspekulant · Nivå 7
    Tror den där uttagsprovaren fungerar på samma sätt som en testmejsel, du blir kapacitivt laddad via kabeln vilket får en ström att drivas som är tillräcklig för att lampan ska tändas ( den kapacativa strömmen driver inte lampan direkt, utan via elektroniken i testaren)

• Laddar…
  7. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 24
    Vad är det för uttagsprovare du har? Att den indikerar spänning på skyddsjorden innebär inte att du har 230 V på skyddsjorden, utan att du har en viss, troligen liten, potentialskillnad mellan N och PE. Vi har ingen aning om hur hög spänning som krävs för att få lampan att lysa. Och just din verkar ju speciellt känslig då den verkar fånga upp kapacitivt kopplade spänningar. Så ska det inte vara. Så lita mer på din spänningsprovare än på din uttagsprovare.

• Laddar…
  8. 5
    Husspekulant · Nivå 7
    Så sant som det är sagt :)

9. GK100
    Medlem · Nivå 19
    Ja så fungerar den delen i provaren fast som du och Bo skriver inte direkt mot indikatorn. Hade det varit en typisk glimlampa som i tex mejslarna skulle det funkat fint och bara på "rätt" håll dvs felaktigt uttag med spänning på blecken -> varning när man tar på metallknappen.

Risken med alla kopierade saker som helt påminner på ytan med tidigare mer korrekta. I de här fallen tex Malmbergs provare närmast identisk med BeHa som är originalet.

10. 5
    Husspekulant · Nivå 7
    Precis den här verkar dessvärre fungera även bakvänt och väldigt känslig åt det hållet.

11. 5
    Husspekulant · Nivå 7
    Var tvungen att Googla de två fabrikaten du skrev i inlägget GK100 m, och fick fram en liknande tråd i byggahus.
    https://www.byggahus.se/forum/threads/maerkligt-maetresultat-i-jordat-uttag.278124/
    :)

Kollade igenom malmbergs och elmas (8410) datablad på uttagsprovare.
    På elmas ge det indikation om spänningen överstiger 50v + att det är en glimlampa men malmbergs har ingen info alls om det.
    Marelco (som jag själv har använt vid fåtal tillfällen) har även den glimlampa men ingen info om vid vilken spänning den tänds vid

Btw såg verkar malmberg ha slutat sälja den, finns inte på deras sida. Databladet hittade jag på kjell å co's sida.

Redigerat 14 jan 21:19
  12. GK100
    Medlem · Nivå 19
    Ser att prototypen har rätt svar i #6 i tråden du länkar till, samma gäller ju i denna också.

• Laddar…
  13. 5
    Husspekulant · Nivå 7
    Det verkar vara så :)(y)

14. E
    Medlem Nivå 6
    Ni har gissat rätt, det är en Malmbergs vägguttagsprovare, nämligen denna:

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/verktyg/matinstrument/spanningsprovare/vagguttagsprov

Den har en liten lcd-display som visar ett utropstecken om jorden är spänningssatt, men som sagt verkar den inte riktigt stå hur känslig den är.

När jag testade igår färsvann utropstecknet helt när lampsladden inte var i närheten, men lös svagt om den var i närheten. Tog jag i sladden så indikerade den fullt. Lcd-displayen verkar visa olika stark symbol beroende på någonting, tror inte riktigr det är tanken att det ska vara så.

Spänningsprovaren visar i alla lägen 0v över jord. Jag kunde heller inte ta i spänningsprovaren utan att vägguttagsprovaren indikerade spänning på jord. När jag släppte spänningsprovaren slocknade lcd-displayen direkt. Man ska nog inte lita för mycket på den, som ni redan sagt. :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: