Har en anläggning i ett sommarhus med 16A säkring in och jordkabel på (tror jag) 6-10 mm2. Stolpen (mätskåpet) ligger ca 150 meter från huset. Från där kabeln kommer in i huset och framåt är all el utbytt mot nya grejer (Central, jordfelsbrytare etc).
När man startar en belastning (tex spabad) så svajar belysning etc vid start även lite grand under gång. Kopplar jag in tex varmvattenberedaren sänks ljuset lite grand. Är det matningen som är klen och skapar svajet? Har gått över alla nollor/jord etc och har inga konstiga värden när man mäter mellan faser eller faser / jord / noll etc med mer än ett max par volt mellan faserna.
Kan det vara lönt att gräva ner en kraftigare kabel och säkra upp till 20A på inkommande? Kabeln i marken är från 1968 typ och blivit avgrävd och reparerad en gång.

Tommty
Vanligt när höga förbrukare startas att det visas i små förbrukare i form av led lampor m.m.

mer troligt att du ligger långt ut från transformatorn än att du skulle ha så stort lokalt spänningsfall.

Du kan ju fråga nätägaren vilken förimpedans och kortslutningsströmmar som gäller vid dina mätarsäkringar. Sedan kan man beräkna vilka spänningsfall det blir i huset när olika apparater slås på.

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Sommarhus kan innebära en bra bit till transformatorkiosken, och kanske även en med dagens mått klen ledning till din stolpe? Dessutom är din 150 meters huvudledning helt klart klen om den bara håller 6 mm². Även 10 mm² är en aning klent. Till detta kommer gruppledningar i stugan. Kommer man upp i 10 meter 1.5 mm² blir det märkbart.

Så det låter fullt naturligt att det svajar i huset. För att avgöra lämpliga åtgärder skulle jag
- höra med nätägaren om planer på ny servis, ifall det är gammalt så som jag misstänker.
- samtidigt be dem om "kortslutningsströmmar och impedanser" i ditt mätarskåp.
- kolla upp arean på din 150 meters huvudledning.

Därifrån får man se vad som är lönt att göra.

Det du kan göra nu är att se till att din belastning är jämnt fördelad mellan faserna, och att större förbrukare är trefasiga. Det hjälper mot spänningsfallet. Spabadet är nog enfasigt, eller? VVBn?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.