Byggahus.se

spänning fast säkring av

1. K
    Medlem Nivå 4
    Jag trodde att jag hade i alla fall basic koll på elen i huset. Men...

Skulle byta en taklampa och drog av säkringen. Jag kopplade loss lampan och förde ihop fas, nolla och jord.

Då såg jag en liten blixt och jordfelsbrytaren gick.

Hur kan detta inträffa? Jag som trodde att det är helt spänningslöst när säkringen är av?

Kan det bli så eller är det något fel i el installationen???

2. B
    Medlem · Nivå 11
    Det är helt normalt. Jordfelsbrytaren är mycket känslig för att strömmen tar "fel" väg. Nolla och jord får inte kopplas ihop efter en jordfelsbrytare, även om säkringen bryts/skruvas ur. Andra laster i anläggningen gör att det normalt finns en liten spänningsskillnad mellan jord och nolla (bråkdelar av en Volt). Då löser jordfelsbrytaren direkt om man kopplar ihop dem.

3. T
    Medlem · Nivå 10
    När man ser en blixt vid sammankopplingen av nolla och skyddsjord, då kan man lämpligen mäta spänningen mellan skyddsjord och nolla när jfb är återställd. Den spänningen skall vara nära 0 v däremellan. Spänningar på mer en enstaka volt kan tyda på ett fel eller glappkontakt.

Men som sagts tidigare så är en utlösningen av jfb helt normal i detta fall.

• Laddar…
  4. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Varför förde du ihop fas, nolla och jord?
    Jag brukar betrakta anläggningen som farlig oavsett om säkringen är ur eller inte och bara jobba med en tråd i taget. Toppklämmor (Wago 222) på allt som exponeras :)

5. K
    Medlem Nivå 4
    Hmm OK. Då är det Kanske inte helt galet. Sladdarna åkte ihop när jag skulle dra dom igenom ett lock med ett hål istället för krok och kontakt