Byggahus.se

Spännen under bordsskivor

1. T
    Medlem · Sverige · 4 inlägg

Teamster

Medlem
    Hej!

Jag har ett vanligt köksbord (upp till tre skivor) med problemet att bordsskivorna lätt glider isär. Jag går jämt och skjuter ihop dem och irriterar mig på det.

Planen är att fästa nåt slags metallspännen på undersidan så jag kan spänna fast skivorna vid varandra men hur jag än söker på nätet kan jag inte komma på rätt term för typen av spännen jag behöver. Tror inte "spänne" ens är rätt ord.

Jag tänker mig en hake på ena skivan och nåt slags fjäderförsedd arm med hake på andra så det blir lätt att både låsa fast skivorna vid varandra och att släppa dem lösa så man kan bygga om bordet (sätta dit eller ta bort mittenskivan). Mittenskivan måste förstås utrustas med samma hakar.

Vore tacksam om någon kan tipsa om rätt termer för den här typen av prylar så jag kan beställa på nätet, alternativt tipsa om butik/företag man kan åka till.

Tjohopp

2. Taxen
    Medlem · Uppsala · 564 inlägg

Taxen

Medlem
  3. F
    Medlem · Stockholms · 1 508 inlägg

Fred vom Jupiter

Medlem
    På mitt bord fanns det färdiga spännen, liknande sådana som finns på pjäxor.
    Kom på att i musikbranschen har man ofta liknande spännen på lådor för förstärkare och sånt. Kan ju kolla på någon sådan sajt, typ ljudia.se.
    Skall man vara riktigt ambitiös så finns det något som kallas butterfly eller vridlås som är smidigt.

4. T

Teamster

Medlem
  5. Kilensnickare
    Medlem · Uppsala · 331 inlägg

Kilensnickare

Medlem
  6. T

Teamster

Medlem
    Tänkte också på pjäxor men vågade inte skriva det i inlägget :)

7. T

Teamster

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.