Byggahus.se
Y
Jag läser nu teoriboken om släpvagnar och skulle vilja förstå skillnaden bättre mellan Lashing capacity och Standard Tension Force.

• LC (Lashing Capacity) är den beteckning som används för tillåten belastning.
  • Stf (Standard tension force) är den beteckning som används för förspänningskraft - särskilt viktigt vid stor risk att godset kan tippa.

Konverteringsberäkningar grundas på Stf-värdet så jag upplever att denna är viktigare än LC.
Jag ser förklaringen, kan göra uträkningen, men samtidigt kan jag inte översätta / förklara skillnaden på ett bra dummy-språk.

Hur skulle du beskriva det på ett mer tydligt sätt för en som är är ny på spännband, varför är dessa benämningar två och inte bara ett som säger "det här klarar bandet hålla fast" om du dragit rätt Shf (standard hand force)?

Vid överfallssurrning är den nedåtgående kraften mot godset tillsammans med friktionsvärdet mot underlaget de parametrar som är viktiga.

Du kan ju använda spännbandet på många andra sätt, tex grimsurrning eller rak surrning där brottgränsen LC är den parameter som är av betydelse (värdet för bandets svagaste länk).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.