Byggahus.se

Spänna ihop 2 bänkskivor

361 läst  8 svar

1. O
    Medlem Nivå 1
    VI har nyligen bytt bänkskiva i köket och på den gamla bänkskivan var det fräst hål för vinkelbeslagen på undersidan som håller/klämmer ihop de två skivorna. Det är alltså totalt 2 skivor som skapar en "L"-form. Jag antar att detta görs smidigast m.h.a. en överhandsfräs samt hål som kan borras med typ kvistborr.
    Hålen går ju att borra som sagt men går det att göra själva linjen/skåran där muttern ska passas in på annat sätt än med en överhandfräs?
    Självklart kan vi ju hyra en fräs men jag funderade på om skåran kan "hyvlas" ut med ett stämjärn lite halvfult?
    Bänkskivan är i massiv ek. Någon som har några tips?

MVH

2. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Om det går att göra halvfult eller ej är ju mer upp till dig. :)

Du vet ju hur resultatet ska se ut, att såga ett par fina snitt och stämma ur kan ju bli betydligt snyggare än vad fräsen gör, kolla på valfri bildsnidare!

Så för den delens skull behöver du ingen fräs, däremot kan det vara trevligt med en ”kexfräs” för att fixera delarna i höjdled.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · Nivå 16
    Som redan skrivet behöver du styrning av höjden med kex eller spår med en fjäder i.

Spännbeslagen drar ihop delarna men kommer inte hålla skivorna i nivå.

För övrigt kan du såga spåren med en sänksåg eller liknande.

• Laddar…
  4. O
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar! Ja precis. Nä anordningen sitter ju på undersidan så hur det ser ut spelar ingen roll. Tänkte mer på om det lätt blir sprickor eller är svårt att använda stämjärn på massiv ek. Sen borde man väl kunna borra hål och använda vanliga träpluggar istället för de där "kexen"?

5. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 10
    Oh ja. Men det blir enklare med kexfräs. Borr och plugg kräver mycken noggrannhet.

6. B
    Medlem Nivå 6
    Man kan även lägga skims på stommen under skivorna så att dessa kommer i rätt nivå med varandra. Jag tror inte någon kexar t.ex. stenskivor.

7. pacman42
    Medlem · Nivå 12
    Jag hade nog fräst grunda spår och skruvat beslag underifrån om jag inte har tillgång till kexfräs. Men då måste man ju ha en vanlig överhandsfräs. Vilken tur att jag har en sådan i alla fall... ;-)

Överhandsfräsen är ett verktyg som man sällan behöver, men när det behövs är det verkligen bra att ha. En billig gör oftast jobbet tillräckligt bra (för hemmafixaren, inte för möbelsnickaren), så den rekommenderas verkligen att ha stående i garaget...

Redigerat
    • Laddar…
  8. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Stenskivor slår sig betydligt mer sällan än träskivor...

• Laddar…
  9. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Nivå 15
    Väldig skillnad på sten och trä som rör sig... ;)
    Dessutom limmas sten med speciellt stenlim.

Beroende av var du bor TS så kan du köpa den hjälpen billigt på bla. Hornbach. (y);)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka