Byggahus.se

Späda ut silikon???

1. Y
    Medlem Nivå 2
    Vi har fått ett tips att vid ihopfästning av två bänkskivor i laminat (vinkel) späda ut silikonet med någonting... Nu minns jag inte om det var aceton, thinner eller något annat. Någon som känner till vad det kan vara och om det är någon bra idé?

2. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Låter inte som en bra idé. Varför inte använda riktigt lim, typ Tremco PL400?

3. J
    Medlem Nivå 8
    När man skarvar laminatskivor ska man väl ha något speciellt foglim? När vi köpte laminatskiva så följde det i alla fall med en tub med speciellt klet, och köksförsäljaren sa att det var noga att man skulle använda just det vid sammanfogningen.

4. S
    Medlem Nivå 6
    hej !det finns små tuber som köksfirmorna lev med köken.limmet är vitt,när man stryker på det,men blir sedan transparant. det med PL 400 är nog inget som jag skulle använda mig av,inget fel på limmet,men tjockt o färgen på fogen.

5. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    När jag monterat laminat i vinkel så har anvisningen varit silicon och inte lim. Silicon som "spacklas" in i skivans porösa bitar med lite överflöd. Sedan pressas detta ihop av beslagen så hårt att för mig syns inte färgen på siliconen. Detta för att täta den porösa skivan från ev fukt.

6. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 17
    Ah! Där har du ju faktiskt en anledning till att använda silikon.