Byggahus.se

Spackling efter grundfärg?

1. T
    Medlem Nivå 3
    Har sett att killarna på Roomservice spacklar EFTER att ha målat med grundfärg. Då jag själv gått i sådana funderingar undrar jag om för- och nackdelar med detta arbetssätt? Grundfärgen verkar göra att det är mycket "behagligare" att slipa spacklet men finns det något annat jag bör tänka på?

Å andra sidan har jag för mig att Bygglov gjorde tvärtom, dvs spackel och sedan färg...

2. S
    Medlem Nivå 1
    Är inte det när de målar på tapet med oljebaserad färg för att den inte ska lossna när de spacklar på den? Istället för att ta bort all tapet alltså? Annars gör man väl tvärtom, som du säger.

3. Harrieth
    Medlem Nivå 6
    En fördel med att spackla efter grundmålning är att hål och skavanker syns bättre då. Om det har en annan fördel vet jag inte...det enda jag konstaterat är att om jag spacklar innan grundmålning så får jag ändå spackla en gång till.....

4. B
    Medlem Nivå 8

dåså

Nu har jag inte sett verken det ena eller det andra programmet men ofta så låser men ett tapetlager genom att måla med oljebaserad grundfärg. Det går säkert med vilken oljebaserad färg som helst det är väll bara att dom valde grundfärg för att den är billigast. Det som händer är att du får en spärr som gör att fukten från spacklet och ev. tapetlim inte kan tränga ner i de gamla tapeterna och resa denna eller orsaka bubblor.

Så riv ner tapeten och skär bort alla bubblor och löst. Sedan låser man med grundfärgen som måste vara oljebaserad, funkar inte med vattenbaserad. Nu kommer tapeten att resa sig och ev. bubblor man missat att skära bort kommer framträda. Skär bort bubblorna du missade första gången och måla över igen. Sedan tar man en bredspackel och skaver av topparna som bildats, altså där tapetfibrerna rest sig och det känns som ett sandpapper. Efter detta så bredspacklar man hela klabbet och slipar sedan är det klart att tapetsera.