Byggahus.se
Står inför ett återställande efter en fuktskada som nu är avfuktad.

Har försökt att söka efter en liknande frågeställning utan direkt lycka.

Fil 2016-10-17 17 47 45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som man kan se på ovan bild så är gipsskivan bortskuren under bänkskivan i vårt grovkök.

Hur spacklar jag skarven på bäst sätt och utan att det spricker i framtiden?

Tänker mig att jag skär till en remsa av plywood som jag skruvar fast med gipsskruv bakom dagens gipsskiva och den nya gipsskivan.
Men hur spacklar jag skarven eftersom att hantverkarna som skar upp väggen har kapat väggen ett par centimeter under bänkskivan och inte har så mycket plats för bredspackling över spackelremsa?
Är inte sugen på att ta bort bänkskivan direkt.

Väggen ska vävas med glasfiberväv efteråt.

För det första, är det viktigt att det inte spricker? Kommer det vara synligt eller kommer det stå skåp framför? Om inte så är det bara onödigt jobb att få till den biten. Du ska ändå ha glasfiberväv över och den spicker inte.

Annars är lösningen detta:
plyfa eller brädbit bakom gipsen, sen skarvar du på med nya gipset. Ställ en brädbit under diskbänkskanten och stötta upp. Sen tar du bort vinkeljärnen. När det är gjort fasar du gipskanterna och sen sätter på en spackelremsa. (vana snickare och målare spacklar in den i samma moment) Är du ovan med spackelremsa i papper så limmar du dit den med vävlim eller vanligt vitt trälim. Låt torka under dagen och på kvällen spacklar du över ett tunt skikt. När det torkat dagen efter lättslipar du det och sen lägger du på sista lagret av spackel. Tunt. På så vis slipper du att spackelremsan bubblar upp och släpper om du är ovan. Även målare rekomenderar ovana privatpersoner denna lösning. När det är gjort sätter du på din nya väv och inväntar slutmålning. Klart =)

Tidsåtgång för snickare ink spackelremsa ca 1,5h
Tidsåtgång för glad hemmafixare ink spackel och torktid + slipning + spackel + slip + väv/vävlim 2 dagar

Redigerat:
Tack för snabbt svar!

Ja då är det bäst att köra med spackelremsa i och med att utrymmet är öppet och syns.
Tidigare har jag kört med limning av remsan för att vara på säkra sidan så det blir nog så denna gången också ;)

• Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.