Spacklat fel, tips önskas

471 läst  6 svar

1. echX
    Medlem Nivå 4
    Svärfar skulle hjälpa mig att spackla gipsskivor. Snäll tanke. Vi skulle använda pappersremsa mellan skivorna.

Min idé var att

spackla första lagret, lägga i remsa, låt torka
    spackla andra lagret, lite bredare, låt torka
    spackla tredje lagret, låt torka, slipa

Men han tyckte det skulle ta för lång tid, så han spacklade första lagret, la på pappersremsan, la på andra lagret direkt efteråt, rätt tjockt och lät torka. Sedan när det var torrt började han slipa... Fick stopp på han efter han slipat hälften av fogarna.

Rummet står på paus just nu. Det känns som flera steg hoppats över. På ställen har pappremsan svällt lite av den instängda fukten under så den har jag fått riva bort, blir väl till att spackla igen och köra utan remsa.

Är det kört nu? Går det att rädda, eller är det bara att slipa ner till gipsskivorna och börja om från början?

Rummet har betongväggar med gamla tapet/spackelrester med renoveringsgips 6 mm på.

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Fattar inte riktigt problemet. Så som jag uppfattar att din svärfar har gjort, görs ofta av proffsen. Alltså lite spackel, fästa remsan, mer spackel direkt på. Även om instruktioner från skivtillverkarna mer är åt "ditt håll".

Att remsan bubblar sig har jag själv råkat ut för, och därför limmar jag numera remsan istället för att lägga i spackel. Det beror på att remsan inte fäster ordentligt i första lagret, inte att man spacklar direkt ovanpå.

Är det långa sträckor som du slitit bort remsan?

3. P
    Medlem · Nivå 5
    Att remsan bubblar sig beror helt och hållet på vad man har för spackel. Finns även spackel som är till för att enkom fästa remsorna. Kör med alcros mediumspackel så behövs varken lim eller något remsspackel.

4. D
    Medlem · Nivå 13
    Remsan eller spackel är inte tät. Det kan inte fastna fukt bakom den.

5. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 14
    Nä men det kan bli luft bakom remsan, alltså att den inte klistrar ordentligt mot det våta spacklet.

Jag spacklar först grunt och låter torka, limmar sedan remsan med våtrumslim och låter torka. Därefter spackling och slipning tills kag är nöjd.

6. S
    Medlem · Nivå 5
    Ja se svärföräldrar...mitt tips är följande:

Där remsan släppt eller blåsat sig:
    Skär bort och om det är långa sträckor så lägger du i en ny remsa där

Tyvärr så finns det inga genvägar utan så här ska man göra enligt Branschrådet YBG:

Använda spackel avsett för remsa, ska ha CE13963 märkt på hinken

Fyll försänkningen på skivan och smek dit remsan, tryck inte hårt för då riskerar man att pressa undan spackel bakom och få blåsor och släpp.
    Efter att man lagt i remsan så lägger man ett tunt skikt ovanpå, detta för att få ungefär lika lång torktid på både fram och baksida.

När spacklet och remsan hsr torkat, normalt sett dagen efter, så spacklar man lite bredare än första gången.

Efter torkning så slipa man lite lätt och spacklar sedan en tredje gång och även denna gång så spacklar man bredare än innan.

Sedan är det bara att slipa, använd slippapper 150-180 för att undvika slipränder genom färgen.

echX och mexitegel gillar
  7. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    Det tog mig många svordomar innan jag upptäckte att det fanns ett särskilt skivspackel, just det som Spackelfredrik skiver om...

Amatörtipset brukar annars vara att spackla igen själva skivfogen så du får en slät botten. låt torka och slipa av lätt. Limma sedan dit pappremsan med vävlim. Låt torka och spackla igen nedsänkningen i skivskarven.

Och det är värt varenda krona att köpa sig bra spackelspadar från början. Anzas rostfria med plasthandtag är mina favoriter.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: