Byggahus.se

Spackla över tapet?

1. D
    Medlem · Uppland · 3 inlägg

dstrctv

Medlem
    Hej, det är så att jag tänker måla om i mitt vardagsrum. Det som först var på väggarna var en gammal vävtapet som nu dragits loss. Under denna finns det säkerligen kanske 4 lager tapet till. Nu provade jag att grundmåla över för att se alla skavanker och bubblor, och det var en hel del. inte mycket stora bubblor utan mer små, minimala men som tydligt syns. Någon som vet vad man kan göra åt dom?

Provade att slipa ner och se om det hjälpte men inte särskilt mycket. Prövade istället att spackla över för att se om det då lade sig, väntar fortfarande på resultat. Men vad tror ni? Kan man spackla över tapeten? Kommer det bubbla sig ännu mer från tapeterna under? Måste man dra ner allting till betongen och gipset och sedan bredspackla? Hur dåligt kan det bli om man är nybörjare? Haha. :surprised:

Tacksam för svar.

2. D

dstrctv

Medlem
    Läste nyss om easy cover, är det ett alternativ? När det finns ett flertal ojämnheter och redan är någorlunda grundmålat och spacklat på vissa ställen? får man bort alla bubblor då? eller måste man grunda med olja eller hur det nu var. och går det att grunda på existerade målarfärg?

3. J
    Medlem · Västra Götaland · 889 inlägg

Jens_H

Medlem
    Om man ska sätta upp easy cover så måste underlaget vara väl förankrat och inte för ojämnt. Jag skulle föreslå att ni river ner allting och sedan överväger en bredspackling.

Ni skulle ju också kunna grunda med en spärrfärg för att sedan bredspackla allting. Men då sitter ju den gamla skiten kvar under. Hade det inte varit trevligt att få ner allt?

4. D

dstrctv

Medlem
    Det var lite för jobbigt att få ner allting. På två av väggarna påbörjades ett arbete att riva ner till grunden men de sista två lagerna med tapet satt så pass hårt att inte ens tapet väck hjälpte. valde istället att, precis som du sa, grunda med spärrfärg. Köpte vit oljefärg och håller på att spackla just nu. Såg dock redan att det börjat bubbla sig lite, frågan är nu om det kommer lägga sig när spacklet torkat alt. går att slipa bort? Funderar på att bredspackla TVÅ lager också för säkerhetsskull. Blir det bra tror du?

5. J
    Medlem · Västra Götaland · 889 inlägg

Jens_H

Medlem
    Jag tror att du kommer få skära ut bubblorna och lägga i nytt spackel där. Efter det så är det nog bara att slipa och påbörja slutfasen av arbetet med väggarna..

6. 5.2 racing
    Medlem · götaland · 2 040 inlägg

5.2 racing

Medlem
    Vänta med att skära. Spackla som du tänkt, slipa, måla. Efter första strykningen ser du om du behöver skära upp några blåsor. Ofta försvinner blåsorna om det bara får torka. Oljefärgen är lurig ibland...

7. A
    Medlem · Stockholm · 6 774 inlägg

Andy78

Medlem
    eller prova tapetklister.

8. D
    Medlem · kronoberg · 712 inlägg

danielr112

Medlem
    Samma sak när man tapetserar och det bubblar sig. Vänta en vecka och se. Oftast lägger sig bubblorna igen och det ser helt ok ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.