Spackla insidan av källaryttervägg?

Våren är äntligen här och solen skiner som om den har betalt för det. För att försäkra oss om ytterligare dagar i mörker har vi påbörjat renoveringen av gästrummet i källaren. Dammet, möglet och det som är kvar av förra årets myrinvasion är bara grädden på moset. Vi, det är alltså jag och så ägaren till det här kontot som ivrigt hejar på (dvs min fru). :D

Huset är ungefär från revolutionsåret 1968. Man kan ha många synpunkter på vad man tyckte och inte tyckte var lämpligt i en källare på den tiden. Nu är det i alla fall nydränerat!

För att hålla oss till ytterväggarna så har jag ångat bort en tapet, som satt på en tapet, som var limmad på vit plastfärg som är målad på cementputsen. Plastfärg på cementputs i en källare, oh lala, fram med saneringsfräsen. Där är jag nu. Jag har aldrig använt en saneringsfräs förut (eller ens sett en i verkligheten ännu) men jag kan tänka mig att väggarna inte kommer att se helt vackra ut efteråt. Innan vi då målar om dem - med en fuktgenomsläpplig färg - så vill vi ha dem släta och fina. Hur åstadkommer man lämpligen detta?

Kan man bredspackla en källarvägg med något lämpligt material eller måste väggen putsas om?

Glad för alla idéer.

/Mullvaden

Putsa väggen eller bredspackla med ett cementbundet spackel.! Har du isolering på utsidan kan det också fungera med att fästa skivor av typ LIP-Board. Detta är en skiva som har en kärna av extruderad cellplast och en cementbehandlad armerad yta. Skivan finns i olika tjocklekar och isolerar ngt.
Svaret kanske kommer något sent

Putsa väggen med Serpo 135 (Handputs) och tunnstryk det med hjälp av en stålskånska. Jag har gjort samma resa som du, hyrde en betonggiraff för att slipa bort plastfärgen från ytterväggarna. Efter putsning målades de med kalkfärg. Sök i mina gamla inlägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.