888 läst · 4 svar
888 läst
4 svar
Spackla in vattenburen golvvärme
Skall lägga vattenburen golvvärme i våran hall på 12m2 men har begränsad bygghöjd för att få det någorlunda i liv med övriga golv. Uppnår rätt styvhet med 22mm golvgips på golvåsarna. Ska lägga 60x60 klinkers och vill hellst komma så nära 22mm bygghöjd ovan golvspånet som möjligt
Vilket alternativ är vettigast?
Armera och lägga på en 12mm slang och flyta in, dock läst att man skall flyta 15mm över slang. Går det inte flyta just över slangen så man får det slätt?
Har floree 13mm spårade cellplastskivor i övriga rum med klickgolv direkt på, enligt dem kan man lägga klinkers direkt på skivorna. Med det alternativet skulle jag komma på rätt höjd men känns sådär tycker jag och lägga direkt på cellplasten då det känns som det sviktar lite där det ligger klickgolv.
vill hellst inte lägga slangen mellan golvåsarna då det känns som att det blir lång väg för värmen att färdas för att ta sig upp till klinkersen.
Någon som har någon vettig lösning på mitt problem?
Vilket alternativ är vettigast?
Armera och lägga på en 12mm slang och flyta in, dock läst att man skall flyta 15mm över slang. Går det inte flyta just över slangen så man får det slätt?
Har floree 13mm spårade cellplastskivor i övriga rum med klickgolv direkt på, enligt dem kan man lägga klinkers direkt på skivorna. Med det alternativet skulle jag komma på rätt höjd men känns sådär tycker jag och lägga direkt på cellplasten då det känns som det sviktar lite där det ligger klickgolv.
vill hellst inte lägga slangen mellan golvåsarna då det känns som att det blir lång väg för värmen att färdas för att ta sig upp till klinkersen.
Någon som har någon vettig lösning på mitt problem?
Ja lite det jag inte lyckats läsa mig till. Har som sagt bärigheten redan under och blir en kaka på ~15mm ink. slangen. Men det jag hittat på google säger 5mm över elektrisk golvvärme och 15mm över vattenburenMathiasS skrev:
Kollar man på tex Finjas avjämningsmassor är det 20mm ovanpå gv-rör som gäller.. För elgolvvärme 10mm med ett minsta totalt skikt om 15. Det gäller även fiberarmerat flyt.
Vilken produkt har du tittat på?
Vilken produkt har du tittat på?
Ingen speciell, verkar vara allmänt råd bara. Såg nu att floree har ett ingjutningskit, rotnät och alu/pex slang på 12mm där det står att minsta rjocklek på spacklet är 20mmMathiasS skrev:
Liknande trådar
-
Installera vattenburen golvvärme i etapper.
Värme allmänt -
Vad är rimlig kWh förbrukning nybyggt hus med vattenburen golvvärme platta på mark
Fritidshus -
Konvertering till vattenburen värme
Värme allmänt -
Prima och flytspackla på klinker med golvvärme
Golv -
Golvvärmeskivor eller flytspackla in vattenburen golvvärme?
Byggmaterial & Byggteknik