Byggahus.se

Spackla gipsvägg med trasig kartong, hur?

1. P
    Medlem Nivå 5
    Jag tog bort en bröstpanel som var limmad på en gipsvägg. Det mesta av limresterna stannade på väggen men vissa limremsor följde med panelen och drog då med sig både färgen och kartongen på gipsskivan (se bilder).

Hur gör jag nu för att det ska bli snyggt när jag målar om väggen:
    - Går det att spackla trots att kartongen är borta? Ska jag börja med att skära bort löst sittande färg/kartong? Något speciellt spackel jag ska ha?
    - Går det att slipa bort övriga limrester utan att skada/slipa bort kartongen? Hur?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    61BB61E8-B9B1-4772-B375-C8E2F90D18C9.jpeg
    F334A835-A0D9-4F9E-BDC6-AA6D86B30B44.jpeg
    1FA6FF6C-BEE1-4869-8941-AF252522509E.jpeg

Tacksam för hjälp!

2. S
    Medlem · Nivå 4
    Jag hade börjat med att försiktigt plocka bort allt som hänger löst, lätt att stora skok släpper men försök att riva försiktigt. En är det bara att spackla över, slipa ner, och måla över.

• Laddar…
  3. TomasJor
    Medlem · Nivå 11
    Skär bort löst, slipa hela väggen lätt, spackla fläckarna, slipa fläckarna lätt, spackla hela väggen, slipa slätt, måla 2 lager, njut.

4. P
    Medlem Nivå 5
    Tack för svar! Jag bör alltså använda vanligt sandspackel?

Jag tänkte slipa bort limresterna med min multimaster, ser ni någon risk med det?

5. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 9
    Ser ingen risk med multimaster, kör på!

Om jag var du skulle jag dock bredspacklat den där väggen.

Edit: ser att bredspackling redan har föreslagits.

6. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Rullspackel hade jag kört över hela.

7. P
    Medlem Nivå 5
    Det kanske inte syns på bilderna men limmet sticker ut 2-3mm så det blir nog till att slipa bort det värsta även om jag ska bredpackla, annars blir det väldigt mycket spackel!?