Byggahus.se

"Spackel" för putsad vägg

1. J
    Medlem · 751 inlägg

jocke4u

Medlem
    Hej,

Jag har ett rum i källaren som jag skall göras om. Det har putsade väggar som är målade.
    Dom skall målas igen och gärna ha struktur.

Delar av den gamla färgen har skrapats av och ren puts är jämnare så behöver pensla/borsta på ett "spackel" för att utjämna skarven mellan befintlig färg och puts. Gärna att det är smidigt att handskas med.

Några förslag på "spackel" och tillvägagångsätt?

En bild också
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20171008_173749.jpg

2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 368 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Har du tagit bort all färg eller sparat som det ser ut på bilden?

3. J
    Medlem · 751 inlägg

jocke4u

Medlem
    Det ser ut som det är på bilden.
    Vill helst inte ta bort all färg - har två andra väggar som är är mer orörda och bara lite "övergångar" som behöver "spacklas"

4. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 368 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Har färgen släppt pga fukt skulle jag ta ner resten av fätgen och putsat med ett lager 1mm putsbruk och sen en diffusionsöppen färg. Och givet tagit en funderare på om dräneringen är ok.

5. S
    Medlem · 254 inlägg

SpackelFredrik

Medlem
    Mitt bästa tips för att behålla putsstrukturen är att spackla ut skarven mellan färg och puts och sedan ta en fuktig pensel och "vattna" ut ytan till den ser någorlunda lika ut. Silikatfärg t ex är endast till vid nymålning av källare, dvs dess funktion fungerar inte om det är gammal färg kvar på väggarna.

• Laddar…
  6. Dunte
    Medlem · 56 inlägg

Dunte

Medlem
    Har ett liknande problem. En vägg (murstocken) är synlig i ett rum. Delvis har det varit tapet och delvis har den varit målad. Skulle vilja måla hela med silikatfärg, men hur få bort gamla färgen utan att förstöra putset? Ta bort putset och putsa på nytt är totalt uteslutet. Gjorde det i ett annat rum och gör inte om det! :D

7. S
    Medlem · 254 inlägg

SpackelFredrik

Medlem
    Varför Silikatfärg på murstocken? Är den i anslutning till yttervägg i källare? Om den inte är det så kan du måla med en matt takfärg för att få samma "look" som Silikatfärg.

8. Dunte
    Medlem · 56 inlägg

Dunte

Medlem
    I rummet intill är det en vedeldad spis (där jag putsat om väggen och målat med silikatfärg). Skulle gärna ha dem att se likadana ut. Vet inte hur varm den här väggen blir, men vad de sade åt mig vid färghandeln så finns det risk för att färgen gulnar ifall det inte är silikat och den får för varmt? (Vilket även den gamla färgen gjort vid stället där spisen är på andra sidan väggen)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.