Hej,

Jag vet att detta ämne har tagits upp många gånger på forumet och att svaret varierar och såklart beror på hur trädäcket är konstruerat. Just därför känner jag att jag vill starta en egen tråd för just mina förutsättningar.

Jag skulle vilja sätta ett spabad på ett trädäck som har detta regelverk under trallen (bild 1). Spabadet är uppblåsbart och väger 33 kg, rymmer 700-800 liter och har plats för 4 personer (enligt beskrivning, men troligtvis färre). Reglarna är av dimensionen 45x95. Min gissning är att det inte skulle vara några problem med vikten på just detta trädäck.

Vad tror/vet ni? Kommer det att hålla?

Sedan bonusfråga. Jag har även en större altan (se bild 2 på bärlina och regelverk) som är uppbygd en bit från marken som jag däremot är tveksam till om den kommer kunna bära detta spabad. Vad är era tankar om möjligheten att ha spabadet på denna? Reglarna är 45x145. Och ja, jag klossar under bärlinan vid plattorna, så all vikt inte vilar på skruvarna.

Tacksam för lite input.

• Trädäckets regelverk med träramar och markstenar fotograferat parallellt med husväggen, gräsmatta och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck under konstruktion med träramar och bärlinor, byggt på betongplattor. Detalj av husfasad med vita fönster. Skruvdragare synlig på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K
Ja, du ser ut att ha överdimensionerat upplagen för dina 95 reglar rejält så nog ska det hålla. Är det cc 60 eller mindre så ok, annars skall man nog sätta in några fler skruvreglar alt kortla mellan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.