Igår tömde jag vattnet i mitt spabad och fyllde på med nytt igen som jag gör var tredje månad ungefär. När jag sedan slog på strömmen igen så gick det igång som vanligt och började värma, men efter ca en timme så slog jordfelsbrytaren ut i elcentralen på raden där spabadet ligger. Provade att sätta på badet idag igen och då slog den ut efter 5 minuter..
Testade nu att koppla ifrån värmaren och då gick badet i 1 timme utan att något hände. Kopplade in värmaren återigen och då slog jordfelsbrytaren ut igen efter ca 10 min.
Känns som jag lokaliserat den komponent som orsakar felet, men nu undrar jag om märket på det ena kontaktblecket vid pilen på bilden kan ha nåt med det att göra?
(OBS! På bilden har jag lossat ena sidan mot värmaren, om ni tyckte er hitta felet direkt
)
I annat fall, är det värt att prova byta ut de två säkringarna som finns på kretskortet?
I värsta fall får man väl byta hela värmaren...
Testade nu att koppla ifrån värmaren och då gick badet i 1 timme utan att något hände. Kopplade in värmaren återigen och då slog jordfelsbrytaren ut igen efter ca 10 min.
Känns som jag lokaliserat den komponent som orsakar felet, men nu undrar jag om märket på det ena kontaktblecket vid pilen på bilden kan ha nåt med det att göra?
(OBS! På bilden har jag lossat ena sidan mot värmaren, om ni tyckte er hitta felet direkt
I annat fall, är det värt att prova byta ut de två säkringarna som finns på kretskortet?
I värsta fall får man väl byta hela värmaren...
styrelektroniken ser ju torr, ren och fin ut, så då blir väl gissningen att det finns en liten överledning av ström från själva värmeelementet till jord
med matande ström bortkopplad och de två terminalerna bortkopplade som i bild #2, kan du mäta resistansen mellan någon av de två frikopplade terminalerna (=värmepatronen) och jord? den borde vara "oändlig" -- som alla vet betyder det 250 kohm eller så
jag tror inte att det gör någon skillnad med att byta de små säkringarna, men det är ju aldrig fel att kolla att de är hela
med matande ström bortkopplad och de två terminalerna bortkopplade som i bild #2, kan du mäta resistansen mellan någon av de två frikopplade terminalerna (=värmepatronen) och jord? den borde vara "oändlig" -- som alla vet betyder det 250 kohm eller så
jag tror inte att det gör någon skillnad med att byta de små säkringarna, men det är ju aldrig fel att kolla att de är hela
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Blecket ser ju lite konstigt ut, men om du inte kan se tecken på överslag mot skyddsjord så ligger inte felet där, inte heller säkringar, utan det är ett läckage mot jord som löser JFBn. Mätning av värmeelementet står näst på tur som harka skriver.
Och mätningen kan kanske ge utslag med ett vanligt universalinstrument, som lägger 9 V på kretsen för mätningen.Bo.Siltberg skrev:
Men mer troligt är att den visar "oändligt". Det riktiga är att mäta med ett instrument som lägger 250 eller 500V för mätningen, de brukar kallas mega-ohm-meter, eller "Megger" efter ett fabrikat som tidigt blev stora. I texter kallas det ofta för "isolationsmätning".
Risken finns dock att detta instrument också visar "ok", för felet kan vara att en värmetråd i elementet blir lite längre när den jobbar, av värmeutvidgning, och då kommer för nära det jordade höljet till elementet. Att Du kan köra ett antal minuter utan att något händer tyder på detta.
Det är ett ganska vanligt fenomen, till exempel i gamla spisar, vissa gamla el-element mm, inte så olikt värmaren till badet.
Om allt funkar när man kör utan denna värmare är en ganska bra "inringning" av felet - byta komponenten blir nog nästa.
Hade över farbror som är utbildad elektriker men han kunde inte avgöra vart felet låg, det var lite utanför hans område med spabad… Däremot kunde vi se att det var inte som jag sa tidigare att värmaren gick ett tag och sen slog jordfelsbrytaren till. Den slår till direkt när värmaren går igång. Den går ju inte igång direkt när man startar spabadet för att det ska säkert ska starta upp systemet och kontrollera temperatur på vattnet innan värmaren slås igång.
Jag råkade ut för precis samma problem, alltså jordfelsbrytaren löser ut efter vattenbyte. Har det med värmeutvidgning att göra? Det är första gången vi stänger av strömmen till badet sedan det installerades förra sommaren.Jag ser ingen fukt eller kondens eller så någonstans.
Palmis skrev:
Säg till om du hittar en lösning. Själv ska jag ringa tekniker från trademax där jag köpte spabadet.
Kan du utveckla
Jag teatade själv nu att slå på värmaren efter att inte rört den på några dagar. Vattnet var nu uppe i 24°C. Och se på fan, nu gick även min värmare, körde den i 2h utan problem. Stängde då av och tömde spabadet då vattnet inte var så fräscht. När jag sedan fyllt igen och drog igång värmaren på Economy(den värmer endast på filtercyklarna) så gick jordfelsbrytaren under natten när den drog igång.
Funkar den inte när vattnet är för kallt??
Kan du utveckla? Vad menas med värmeutvidgning?Palmis skrev:
Jag teatade själv nu att slå på värmaren efter att inte rört den på några dagar. Vattnet var nu uppe i 24°C. Och se på fan, nu gick även min värmare, körde den i 2h utan problem. Stängde då av och tömde spabadet då vattnet inte var så fräscht. När jag sedan fyllt igen och drog igång värmaren på Economy(den värmer endast på filtercyklarna) så gick jordfelsbrytaren under natten när den drog igång.
Funkar den inte när vattnet är för kallt??
Ja, det är min teori. Och inte bara vattnet utan hela badet. Vattnet hade alltså varit 30 grader i ett dygn innan vi försökte sätta på igen. Jag är inte så säker på att vår kortslutning satt i värmaren, utan troligen någon annanstans, eftersom pumparna inte gick på innan jordfelsbrytaren löste ut. Det är en fördröjning på några sekunder innan värmaren går igång från det att pumparna startat.
Kan vara sprickor i elementet med, som ”öppnas” när komponenten blir varm. Om du ohmar elementet med strömstne av ska du ha någon form av motstånd där. Kan vara bra mycket billigare än hela styrningen.