Vi är i planeringsfasen för att bygge en friggebod-sovstuga på Öland. Jag har aldrig byggt nåt mer avancerat än altaner och små möbler tidigare, så jag har en del frågor och det vore guld värt om ni vill titta igenom planerna så att ni kan stoppa mig från att bygga nåt som blåser iväg eller möglar inom några år.
Planen är att stugan blir 6x2.5m yttermått, Z-panel med järnvitriol, träfiberisolering 95mm i väggarna och 120mm i tak och ångbroms istället för plast. Den kommer kallställas på vintrarna.
Tak: 3m högt i nock. Pulpettak på 4 graders lutning och icopal topsafe 3 takpapp. Är det en riskkonstruktion att inte ha mer lutning? Anledningen att ha liten lutning är att jag kan ha större takutsprång (50cm) och hög innertakhöjd.
Dimensioner:
Golvbjälkar 145mm C24 cc60 (bättre med tryckat virke?) med OSB/spån skruvlimmat. Takbjälkar 145mm C24 cc60. Regelstomme 95mm.
Skjutdörrar: Stag kring 2m bred öppning för skjutdörrar är dubblerade stående reglar vid sidorna och 170mm regel som överliggare (se ritning bild1). Tror ni det räcker? Eller bör jag skruvlimma två 170 reglar över för att det ska bli tillräckligt? Eller en annan lösning?
Markarbete: Marken är väldigt sandig väldränerad torr platt gräsmatta. Planen har varit att gjuta plint, men är inte det att överarbeta det egentligen? Alternativet som vore lättare: gräva bort grässvålen (ca 10cm), på med markduk, lägg ut lecablock och ha ca 10cm luft mellan marken och golvbjälklaget. Det värsta som kan hända om något block sjunker ner lite är väl att vi får ta domkraften och höja vid behov?
El: elen som ska in är för ett par lampor och några eluttag. Enklast att bara köra det utanpåliggande, eller är det bättre att göra ett installationsskikt i väggar (och eventuellt tak?) för att kunna ha elen dold?
Spik: vanlig varmförzinkad Aerfast 50mm till panelen som kommer järnvitriolbehandlas. Vi tänkte behandla panelen innan den sätts upp, och jag hoppas vi inte kommer få rostränder.
Tak konstruktion:
In till ut: innertakspanel, ångbroms, 145 takbjälke med 120 träfiberisolering, 22mm råspont, underlagspapp, takpapp. Behövs ingen luftspalt med cirkulation?
Golv konstruktion:
In till ut: läkt, trossbottenskiva masonite 6mm (tejpa?), 145 regel med 120 träfiberisolering, 12mm OSB skruvlimmat, trägolv. Inget tätskikt här?
Vägg konstruktion:
In till ut: 15mm björkplyfa som panel, ångbroms, 95 regel med 95 träfiberisolering, vindpapp, 6mm masonite luftningsläkt, 28mm spikläkt snedsågad, 22mm z-panel stående. Räcker 6mm luftningsspalten eller ska jag köra en stående större läkt, tex 12 eller 28mm?
Planen är att stugan blir 6x2.5m yttermått, Z-panel med järnvitriol, träfiberisolering 95mm i väggarna och 120mm i tak och ångbroms istället för plast. Den kommer kallställas på vintrarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak: 3m högt i nock. Pulpettak på 4 graders lutning och icopal topsafe 3 takpapp. Är det en riskkonstruktion att inte ha mer lutning? Anledningen att ha liten lutning är att jag kan ha större takutsprång (50cm) och hög innertakhöjd.
Dimensioner:
Golvbjälkar 145mm C24 cc60 (bättre med tryckat virke?) med OSB/spån skruvlimmat. Takbjälkar 145mm C24 cc60. Regelstomme 95mm.
Skjutdörrar: Stag kring 2m bred öppning för skjutdörrar är dubblerade stående reglar vid sidorna och 170mm regel som överliggare (se ritning bild1). Tror ni det räcker? Eller bör jag skruvlimma två 170 reglar över för att det ska bli tillräckligt? Eller en annan lösning?
Markarbete: Marken är väldigt sandig väldränerad torr platt gräsmatta. Planen har varit att gjuta plint, men är inte det att överarbeta det egentligen? Alternativet som vore lättare: gräva bort grässvålen (ca 10cm), på med markduk, lägg ut lecablock och ha ca 10cm luft mellan marken och golvbjälklaget. Det värsta som kan hända om något block sjunker ner lite är väl att vi får ta domkraften och höja vid behov?
El: elen som ska in är för ett par lampor och några eluttag. Enklast att bara köra det utanpåliggande, eller är det bättre att göra ett installationsskikt i väggar (och eventuellt tak?) för att kunna ha elen dold?
Spik: vanlig varmförzinkad Aerfast 50mm till panelen som kommer järnvitriolbehandlas. Vi tänkte behandla panelen innan den sätts upp, och jag hoppas vi inte kommer få rostränder.
Tak konstruktion:
In till ut: innertakspanel, ångbroms, 145 takbjälke med 120 träfiberisolering, 22mm råspont, underlagspapp, takpapp. Behövs ingen luftspalt med cirkulation?
Golv konstruktion:
In till ut: läkt, trossbottenskiva masonite 6mm (tejpa?), 145 regel med 120 träfiberisolering, 12mm OSB skruvlimmat, trägolv. Inget tätskikt här?
Vägg konstruktion:
In till ut: 15mm björkplyfa som panel, ångbroms, 95 regel med 95 träfiberisolering, vindpapp, 6mm masonite luftningsläkt, 28mm spikläkt snedsågad, 22mm z-panel stående. Räcker 6mm luftningsspalten eller ska jag köra en stående större läkt, tex 12 eller 28mm?
Liknande trådar
-
Cajsa ritade huset själv - sedan byggde de i lösvirke på bara 9 månader
Artikelkommentarer -
Lösvirkeshus - Byggprocessen Steg för steg
Lösvirke & Timmerhus -
@Mantalet - egenritat lösvirkeshus
Lösvirke & Timmerhus -
Friggebod- lösvirke eller enkel färdig "fulbod"
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kalkyl lösvirkeshus ca 90-100 kvm i 1800-talsstil
Lösvirke & Timmerhus