Hej

Har legat minst tio centimenter gamal betong/flyt och två olika sorters kakel på orginalplattan (som ej är isolerad) som jag nu har bilat bort. Från börjar var det bara tänkt att få bort kakel och då inte få in golvvärme.

Men nu finns det ju plats för det. Dock så har jag ju läst lite om varför och varför inte det är en bra idé . Men blir inte klok på vad egentligen som är rätt och fel.

Huset är från 86, ytterväggar är av leka och är inte fuktiga dock så har jag sett att spik som suttit i lecan har rost angrepp. Dock så har det stått reglar mot lecan som ej är fuktiga eller har spår av mögel eller liknande. Har köpt en fuktmätare också. Betongplattan även den visar inga spår av fukt. Den ser ut att vila på sant och grus.

Har kollat på platon matta mm för både väggar och golv, men där går ju också åsikterna isär.
Väggar är dränerade om än för kanske ett tag sedan.

Hur som helst så kastar jag ut ett förslag här med risk att bli totalsågad =)

Parketgolv (riktigt trä) Ca 25 m2
Foam
Flyt/betong
armering
vattenslinga golvärme
cellplast 10 cm
Thermoreflekt impact Golv (för att få bättre isolering)
Befintlig betongplatta

Mot lecavägg ställer jag 5 cm cellplast som smalnar av upptill så betongen når upptill mot väg precis.

I detta saknar jag luftspallt nertill. Kommer även göra om golven i alsutande rum, dock vilar de flesta andra rum på reglar. det är just garaget och något rum till som bara har betog rakt igenom.

Hur gör man mot leca väggar?

gips
osb ( eller dubbelgips)?
plast
isolering
stålregel
Platon??
leca

Har sett att det finns platon för väggar också.

Vad säger ni? Hur skulle ni gjort?

Tänkt om helt här nu.
Nu blir det ett reglat golv av http://granab.se/. Tänker mig också att jag ska ventilera det det med hjälp av bef Frånluftvärmepump.

Jag tänker att jag flyttar upp golvdon och i stället använda mig utav vägg don eller ventilationsgaller. För att ventilera väggarna
Tänken är väl att göra liknande så som lösningen ser ut för golvet. Men har lite svårt att hitta några bra alternativ till ventilationsgaller och hur genomförningen skulle se ut genomvägg. Tänker att jag har ventilationsgaller som leder till en rektangulär ventrör som sitter längsmed väggen diagonalt med små håll. Så som det gör om man väljer golvvarianten.
Eller tror ni att det räcker bara med ventgaller på lagom avstånd? Men som sagt hur ska genomförningen gå till? Letar men hittar ingen bra lösning. Eller någon annan som har en bra lösning?

Mellan leca vägg och vanlig vägg vill jag ju såklart ha så litet avstånd som möjligt, därav rektangulärt "rör"

Slänger upp två snabba paint bilder =)

Hoppas någon kan förstå och ge råd eller tips

Schematisk bild som visar plan för ventilation med gulmarkerade ventilationsgaller och blå pilar för luftflöde genom en lecavägg och stålregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av reglat golv och väggkonstruktion med ventilationsschema för frånluftrör och galler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.