Byggahus.se

Sovrum i källare?

1. G
    Medlem · 33 inlägg

GladanS

Medlem
    En diskussion har uppstått mellan husfirma och oss, angående om källaren får vara sovrum eller ej. De har projekterat den som källare och då utan ftx ljuddämpare. Skyller på att den är källare på bygglovet. Vi har dock aldrig hävdat att den är nåt annat än sovrum. Vare sig till dem eller bygghandläggaren, den senare har aldrig haft en åsikt om detta. Så nu är min fråga om det är förbjudet att inreda en källare som sovrum. 2 utgångar finns, samt rätt rumshöjd.
    Nån som har en bra paragraf för att övertyga mig?

2. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 131 inlägg

tensiden

Husägare
    Det är mig veterligen inte förbjudet så länge man uppfyller kraven. Radon, rumshöjd och utrymningsvägar. Vet inte om det är något mer. Men det gäller ju att det är registrerat som just boendeyta och inte biyta.

3. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 6 852 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
  4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 050 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Vad finns på bygglovsritningen och vent-ritningen?

• Laddar…
  5. Jaget
    Medlem · 26 inlägg

Jaget

Medlem
    Får man inte sova i källaren om det är biyta?

6. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 6 852 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Sov du där om du trivs med det! Men om du ska bygga hus med ett planerat sovrum i källaren och så måste du uppfylla de krav som finns för det rummets planerade använding. Annars blir det problem med bygglov/startbesked.

7. G
    Medlem · 33 inlägg

GladanS

Medlem
    Det är boendeyta, så inga problem där.

8. G
    Medlem · 33 inlägg

GladanS

Medlem
  9. G
    Medlem · 33 inlägg

GladanS

Medlem
    Hur menar du?
    Bygglov anger inte att det är sovrum på det sätt att det finns ingen text eller säng i rummet.
    Ventilationsritningen har ingen ljuddämpare, det är ju så vi sett det. Vi kommer att lägga till det. Men var mer ute efter att veta om det finns ett generellt hinder för att sova i källaren som vi borde förstått. Eftersom husföretaget tycker det är självklart att man sover inte där.

10. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 050 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Är det bi eller boyta i källaren på ritningen? Se bara till att det finns utrymningsväg och bra ventilation så går det ju bra att vistas och sova där nere.

11. G
    Medlem · 33 inlägg

GladanS

Medlem
    Inte angett, gissar att det då räknas som boyta, handläggaren tog i alla fall betalt för allt som boyta, även ftx utrymmet på vinden.

12. M
    Medlem · 1 481 inlägg
    Avgiften för bygglovet brukar beräknas utifrån bruttoarea (BTA), inte boarea (BOA). Att källaren är inräknad i avgiften betyder inte att det skulle vara klassat som BOA.

Frågan är om handläggaren har granskat användningen av rummen i källaren utifrån kraven (enl BBR) som ställs när utrymmet ska användas som sovrum. Hade du möblerat övriga rum på ritningen men inte källaren
    Har ni haft tekniskt samråd ännu och fått startbesked? Jag rekommenderar att du kontaktar handläggaren för att få klarlagt vad som gäller.

Redigerat
  13. G
    Medlem · 33 inlägg

GladanS

Medlem
    Ja, så var det såklart. Men har för mig att vi diskuterade biyta angående förrådet. Handläggaren blir svår att hitta igen, då han slutat och man byter till teknisk handläggare när bygglovet är godkänt.
    Om det inte står i klartext nåt annat så lever jag i tron på att det är boyta. Det var enbart diskussion om det skulle räknas som våning eller ej.

14. M
    Medlem · 1 481 inlägg
    Har du varit så besvärlig att du fått en handläggare att sluta...? :) ;)

Jag skulle själv inte vara helt bekväm att leva i tron om att det är boyta. Jag skulle nämna något om det vid samrådet för att få det bekräftat. OM det (mot förmodan) skulle vara något problem kring utformningen av sovrummen och det upptäcks vid slutsamråd är det surt att då behöva göra ändringar, få godkänt i efterhand mm.

Bygger du ett souterränghus?
    Vad är det husfirman hakat upp sig på? Var de med och tog fram ritningsunderlaget till bygglovet?

15. G
    Medlem · 33 inlägg

GladanS

Medlem
    Det kan ha varit jag, men tror det var nån efter mig, för han slutade inte omedelbart.
    Husföretaget kom in senare och de har väl gått på att det är källare inte våning gissar jag. Det är ett framtida ev behov om dottern vill flytta ner så jag känner inte att det är akut om det inte funkar att sova där. Då får hon bo på loftet, i värmen istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.