Jag är spekulant på ett souterränghus byggt i slutet av 60-talet med den omdiskuterade bottenplattan utan isolering under. Men huset ska enligt uppgift INTE ha något ingjutet trä i bottenplattan eller i bottenplanets väggar. Min fråga är om man ändå ska oroa sig för fukt i det övre planets väggar som är av trä. Vandrar fukten ända upp till regelverket i övre plan? Huset är nyligen omdränerat.

(Gillestugan är nyss inredd med trägolv och uppreglad träpanel men det är väl bara att riva ut om det blir dåligt och lägga klinkers på golvet istället...?)

Hej
Att det skulle vandra upp fukt ända upp till träbjälklaget är nog otroligt.
Även om det inte finns ingjutna reglar har du ändå problemet med uppreglade golv.
Nu är det långt ifrån säkert att det blir problem.
Jag bor själv i ett liknande hus.och vi har ett rum som råkat ut.
Men resten har klarat sig.
Fredrik

Tack för ditt svar! Om jag förstått det rätt är det väl "bara" att riva ut inredningen om det blir problem och byta mot klinkers eller golv typ Nivell. Väggarna däremot kanske är svåra att få snygga... Har du gett dig på ditt problemrum?

Hej!

Vem är det som säger att det inte finns ingjutna reglar? Mäklare och säljare säger gärna det du vill höra ... :)
Har du haft en oberoende besiktningsman på plats för att söka fukt?

Skulle det vara problem är det "bara" att riva ut och installera nivell eller gjuta om .. :)

(Har själv ett sutteränghus med åtgärdade ingjutna reglar..)

Planen är att få inskrivet i kontraktet att köpet kan hävas ifall uppgifterna om konstruktionen inte stämmer och sen riva upp och kolla i samband med besiktning. Men att riva ut fuktskadat uppreglat golv i en gillestuga om det INTE finns några ingjutna reglar borde väl inte vara alltför svårt, eller misstar jag mig?

Vi rev rummet på en dag.
Rummet är 18 kvadrat.Det var brädlappar spikade i betongen.Ovanpå lapparna låg det tjärpapp och på det reglar.Någon hade nästan förstått pappens funktion :o

Sent from my ST17i using Byggahus

Nivell eller platonmatta med ventilerade socklar alternativt klinker eller nålfiltsmatta. Vi la in 50m2 nålfilt på två kvällar. Totalostnad 3500:- (billig matta).

Platon undrar jag om det funkar.Det har rätt högt ställda krav på jämnhet och så jämnt är sällen en gruvgjuten platta.
I mitt fall är det dessutom en nivåskillnad på 14 cm mellan golvnivån och betongplattan.
Nivell/Granab är nog det som gäller när man rivit ut en uppreglad konstruktion.
Fredrik

Jo, platon, filtmatta och klinker kräver ju att man flytspacklar eller liknande. Filtmatta och klinker ger dessutom ett kallt golv om man inte lägger i värme (vilket kan bli dyrt utan isolering). Jag skulle nog satsat på nåt Nivell liknande, i alla fall om rummet ska vara sovrum eller liknade. (Alltså inte badrum, tvättstuga eller hobbyrum.)

MariusX skrev:
Planen är att få inskrivet i kontraktet att köpet kan hävas ifall uppgifterna om konstruktionen inte stämmer och sen riva upp och kolla i samband med besiktning. Men att riva ut fuktskadat uppreglat golv i en gillestuga om det INTE finns några ingjutna reglar borde väl inte vara alltför svårt, eller misstar jag mig?
Hur menar du med att riva upp och kolla i samband med besiktning? Ingjutna reglar, eller slumpmässigt ingjutna träbitar, kan finnas överallt - tro mig, det gjorde det i mitt förra hus. Således måste du riva hela golvet för att veta, och det kan du väl inte göra vid en besiktning?

Hursomhelst är detta inget att vara jättenervös över. Som du säger, det är ingen stor sak att fixa. Och när du väl rivit golvet, om man då måste bila ur ett bar brädbitar är det också okej. Problemet är om det är många nedgjutna bitar, men det kanske du kan avgöra vid besiktningen i så fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.