Byggahus.se

Sotverktyg, lämpliga dimesioner och material?

1. H
    Medlem Nivå 8
    Ja, vad ska man egentligen ha för mått på sina verktyg för att sota panna och skorsten?

Min tubborste var bra trött tyckte jag och när jag var på Jula så köpte jag en 75mm, helt utan att tänka på vad jag hade för storlek på tuberna... Ingen hit precis.

För visst ska borsten vara lite större än hålen?
    20% eller är det för mycket? Då mina tuber är 80 så kanske en 100mm blir bra?

Och vad ska man ha för storlek till en 1/2 stens murad pipa?

Eldar ca 2ggr per vecka och brukar sota tuberna var annan vecka med borrmaskin, tar totalt max 5min.

2. J
    Medlem Nivå 7
    Till skorstenen kan du köpa en bra viska av fjäderstål på Clasohlsson.
    Snöre och lod får du billigast om du köper den kinesiska sotarsatsen på Jula och kastar själva viskan som är helt oanvändbar, Finns ingen fjädring i den så den riskerar att fastna i skorstenen.

3. H
    Medlem Nivå 8
    Ok, tack för svar!

Men jag var mera ute efter vilka mått som är lämpliga. Lina och blytyngd har jag redan. Och rejält utslitna, både tubborste och skorstensviska.
    Till 80mm tuber, var rekommenderas? Och till 1/2 stenspipa, ca 140mm? 200mm viska?

4. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Inget direkt svar på dina frågor.
    Jag köpte viskor & vajer till skorsten, imkanal och ventkanaler hos http://www.sotarverktyg.se
    Bra service, snabb leverans.
    Jag la dom prylar jag ville köpa i varukorgen, i kommentarsfältet skrev jag dom dimensioner jag hade på dom olika rören och vilken pryl jag hade tänkt till vad. Skickade beställningen på kvällen, på förmiddagen dagen efter så ringde dom och föreslog en ändring, han förklarade även varför dom föreslog den ändringen, det kallar jag service & kundvänlighet, dagen efter kunde jag hämta ut paketet hos postens ombud.

5. H
    Medlem Nivå 8
    Tack för ett bra tips!
    Mailade igår, fick svar och beställde idag =)