Byggahus.se

Sotning Värmebaronen Vedolux CU

1. S
    Medlem Nivå 5
    Hej har ett problem med en panna http://www.varmebaronen.se/html/med_beredare.html som inte har sotats tillräckligt noga, viskan var helt uppsliten så den gjorde inte nån större nytta då den har dragits genom kanalerna. Är typ tjära i kanalerna, hur får man enklast bort detta, fixa en viska som man kan köra med borrmaskinen? Har såklart provat att dra med en frisk viska i kanalerna efter jag fick reda på hur det stod till med pannan.

2. S
    Medlem Nivå 5
    Har nu provat att köra en tubborste http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13223794 samt skaftet från samma ställe, dock så brast skaftet, körde med en borrmaskin.

Fick inte bort allt men det blev ju renare iallafall.

När är det enklast att få bort beläggningen? Varm eller kall panna?

3. knekten
    Medlem Nivå 8
    Hej! hade samma problem i min viadrus panna säkert 4-5mm beläggning med sot och tjära,men jag köpte på clas olsson nåt som heter skorstensrens som man lägger i pannan när man har eldat färdigt så det är bara en liten glödbädd kvar,det är som en brikett som ska och ligga o pyra i slutet på eldningen ca 1,5 tim.Resultatet blev att tjäran torka ihop och blev till sot typ,sen gick det bra att köra med en vanlig stålborste i rökgångar och på pannväggar det släppte smidigt.Vill man inte skrapa med borste kan man köra med kompressor och blåsmunstycke släppte bra det me.En variant är om man inte vill köpa rens hos classe,dränk in rökgångar och pannväggar med diesel och låt stå ett par timmar och dra.sen på med stålborste. Lycka Till!!!::)

4. S
    Medlem Nivå 5
    OK perfekt, har sett den på clas olsson också men tänkt att den funkar säkert inte ändå. Får nog ta och prova denna, eller kanske prova med diesel först, måste bara fixa en bättre pinne till borsten för att köra den med borrmaskinen, den jag köpte på CO höll inte, provat att svetsa men det håller inte ändå.

5. knekten
    Medlem Nivå 8
    Annars har dom bra sotviska på Jula!!

6. S
    Medlem Nivå 5
    Såg det i katalogen, den med många borst på menar du? Har dock en bra bit till närmsta Jula, närmre till CO, får bli fler försök med CO borsten som jag redan har.

7. knekten
    Medlem Nivå 8
    Jo den river bättre än classes sotviskor!

8. T
    Medlem Nivå 5
    Har liknande problem med min vedolux 40ub,, med bara kanske 1-2mm beläggning.. har inte hittat något man kan köra med borrmaskin i lämplig dimmension för panntuberna dem var 80mm vill jag minnas!? Fler tips mottages tacksamt!

9. G
    Medlem · Nivå 14
    köp större om du hittar och klipp till önskad diameter
    gaia

10. T
    Medlem Nivå 5
    har gjort detta men jag har inte hittat någon som säljer bra "drivpinne" eller vad man skall kalla det! Alltså det som går från borrmaskin till skälva viskan. Någon som har tipps om någon Wire eller dyligt som kan funka bra då man skall genom 90graders vinkel (rund ifs) men sedan även en 50-60 cm efter vinkeln tycker jag inte stål "pinne" funkar nåfot vidare då dem fungerar bara några ggr. innan dem går av. Finns det inte speciella "drivpinnar" till ändamålet att köpa!? Som är gjorda för att köra i panntuber med!?

11. S
    Medlem Nivå 5
    Ett tag sedan jag tittade in här nu och ser man på det har hänt saker i tråden...

Jag tröttnade på att pinnen brast också! Tittade runt i verkstaden men hittade ingen bättre stålpinne :mad: men då kom jag att tänka på hydraulslangarna som låg där, tog en utan kopplingar, tryckte i viskan, kör med 100 mm från CO sedan en slanklämma runt för att fästa den, sedan en avkapad bult i andra ändan på slangen, fäste även denna med slangklämma. Tag inte längre slang än vad du behöver! Den är tillräckligt jobbig att hålla ordning på i början av tuberna, har lätt för att fladdra rundor.... Tror det var en 1/2" slang.

Glömde ju. Har fått tuberna renare nu, det går att ladda tankarna hyfsat snabbt nu iallafall, innan så gick det knappt att få upp tempen i dom om man inte eldade hela helgen typ.

12. T
    Medlem Nivå 5
    hmm. då får man ut i garaget å leta efter en gammal hydralslang då kanske!? kan man inte ha den i en bit gammalt vattenrör när man kör panntuberna "rakt in" sedan tar man bort röret och kör resten!? mest för att slippa fladdret på slangen i början!

13. S
    Medlem Nivå 5
    Jo det borde funka, jag körde med handen som stabilisator, med arbetshandske på :)

14. T
    Medlem Nivå 5
    =) Men om någon mer har tipps på "riktig" utrustning som är avsedd att använda ihop med borrmaskin eller dyligt, så va inte blyga att posta tips!

15. S
    Medlem Nivå 5
    Nu har jag provat med lite olika borstar, kör nu med biltemas koppborstar http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91384 Använder fortfarande hyddraulslangen som drivning. Körde först med dom flata och kapade ned dom till hyfsat rätt diameter. Men det funkar bättre med koppborstarna.