1 047 läst · 11 svar
1k läst
11 svar
Sotning, obligatoriskt för ej använd kamin?
Hej, vi har en braskamin som inte använts öht på många år.
Vart 3:e år kommer sotaren och tittar lite och borstar ur lite damm. Kanske ingår brandskyddskontroll, vet inte riktigt.
Är detta obligatoriskt eller går det att slippa detta?
Vi har ingen hemförsäkring så bortse från försäkringsfrågor.
Vart 3:e år kommer sotaren och tittar lite och borstar ur lite damm. Kanske ingår brandskyddskontroll, vet inte riktigt.
Är detta obligatoriskt eller går det att slippa detta?
Vi har ingen hemförsäkring så bortse från försäkringsfrågor.
Nej om den inte används så behövs ingen sotning eller brandskyddskontroll..W Wigwam76 skrev:
Men du behöver förmodligen att säga upp dit löpande avtal som du verkar ha med sotaren alternativt kommunen som har ansvaret..
Redigerat av moderator:
Kommunens brandskyddskontroll bör ju meddelas. Men det är ju synd att sätta den på eldningsförbud när det endast gäller sotning vart 3:e år. Att starta upp den därefter kräver både brandskyddskontroll och sotning.
Det är möjligt att sotaren också står för brandskyddskontroll - hos mig sker detta separat dvs brandskyddet är betydligt dyrare.
Det är möjligt att sotaren också står för brandskyddskontroll - hos mig sker detta separat dvs brandskyddet är betydligt dyrare.
Tydligen går det att ringa in och hoppa över var 3dje års sotning om du intygar att du ej eldat. Funkade för mig.
Så det verkar gå att komma undan med att sota med 6års mellanrum om man ringer in.
Får återkomma och se om det går att göra fler gånger
Så det verkar gå att komma undan med att sota med 6års mellanrum om man ringer in.
Får återkomma och se om det går att göra fler gånger
W Wigwam76 skrev:
Du kan anmäla egensotning då behöver du bara göra brandskyddskontroll var 5 år eller vad som bestämts
Jag borde ha följt upp här.
Det gick (förvånansvärt) fint att anmäla till sotningsföretaget att den inte används.
Om den ska tas i bruk i framtiden ska det göras en brandskyddskontroll, den finns kvar i registret så ska inte behövas något annat.
Det gick (förvånansvärt) fint att anmäla till sotningsföretaget att den inte används.
Om den ska tas i bruk i framtiden ska det göras en brandskyddskontroll, den finns kvar i registret så ska inte behövas något annat.
Nä det är faktiskt inte alls svårt att få ett godkännande
Du behöver ingen utbildning utan de gör en lämplighetskontrol där du får beskriva lite om dig själv och erfarenheter.
Sen behöver du rätt utrustning, van att vistas på tak och beskriva hur du ska sota.
Föra protokoll, dokumentera brister och åtgärda .
Du behöver ingen utbildning utan de gör en lämplighetskontrol där du får beskriva lite om dig själv och erfarenheter.
Sen behöver du rätt utrustning, van att vistas på tak och beskriva hur du ska sota.
Föra protokoll, dokumentera brister och åtgärda .
Klicka här för att svara