453 läst ·
3 svar
453 läst
3 svar
Sotigt överallt inomhus?
Har köpt en enplansvilla med öppen spis och överallt inomhus är det sot. På tak, väggar och garderobsdörrar.
Är det någon som har en idé hur vi ska komma till bukt med sotet? Är inte sugen på att måla om och dona innan vi kommer fram till vart sotet kommer ifrån. Vi noterade att frisluftsventilerna nästan va stängda med otroligt smutsiga filter och FLVP filtret larmade filterlarm redan första dagen.
Vad kan vi steg för steg göra för att ventilationen ska bli så bra som möjligt?
Är det någon som har en idé hur vi ska komma till bukt med sotet? Är inte sugen på att måla om och dona innan vi kommer fram till vart sotet kommer ifrån. Vi noterade att frisluftsventilerna nästan va stängda med otroligt smutsiga filter och FLVP filtret larmade filterlarm redan första dagen.
Vad kan vi steg för steg göra för att ventilationen ska bli så bra som möjligt?
Funderingen var över grundorsaken och inte målningen 🙂
Prova med koncentrerad såpa, som direkt ur flaskan med grumme såpa utan utblandning med vatten direkt på hushållspapper/trasan, när fettet och sotet väl blivit uppblandad med såpan, då kan du torka av med ytterligare hushållspapper och fuktade trasor och tvätta av ytan med vattenlösning. - gör det inte i fel ordning med att prova med diskmedelsvatten/ajax/CIF .mfl-spraylösning först då du bara gnor in sotet hårdare i färglagret under och det kan inte repareras nämnvärt senare med att prova med konc. såpa i efterhand.
Det är precis samma princip som med rengöring av svartsotiga mekarhänder eller man rotat i en kamin/öppen spis - först gno in det med smör, matolja eller konc. såpa innan man försöker med diskmedel eller pumptvål. Går man direkt på diskmedel/tvålen så gnor man istället in en del av sotet djupare in i skinnet och nästa omöjligt att sedan helt få bort.
Skall man rengöra smuts som är fet som sot, så skall det först blandas ut i något som liknar olja i egenskaper (vilket konc. såpa gör i viss mån) - innan det blandas ut vidare med vatten senare.
Och som allt när det gäller rengöring - prova först på en mindre ytan som inte utmärker sig om det skulle visa sig bli en påverkan på underlaget.
---
- Tekniken med konc. såpa fungera väldigt bra på tex. igensotade och tjärade kaminglas, IMHO i många fall bättre än många kommersiella rengöringsmedel för dito rengöring för att de helt enkelt har för mycket vatten i sig.
Gjorde en förstärkt version av 'kaminglas-såpa' i syfte att få upp pH till lite över pH 13 för att bita lite bättre och snabbare på tjärbeläggning - på biltemas äldre version av såpa i vita dunkar (det som säljs nu verkar vara ompaketerad grummesåpa, då det är mer lättflytande) med en tillsats av 1 gram (~1 struken kryddmått pärlor, jag hade en kryddvåg när jag vägde upp det) kaustiksoda utrört och upplöst i en matsked vatten och sedan tillsattes under omrörning på 2 dl biltemasåpa (ehum, började med 1 dl och det blev väldigt styvt...) - så blev det 'slime' av det hela, styvt och en mycket kladdig historia som sakta flyter ut, dock också alldeles utmärkt att med en trasa/hushållspapper dutta ytan med lagom lager kladd och tex. först kladda på sot och tjärytan på glaset, vänta en kort sund och sedan rengöra kaminglaset, och med högre pH runt 13 går det noterbart fortare att mjuka upp och lösa tjärliknande beläggning på glaset. - Obs!! denna blandning skall man inte kladda på alkyd och linoljebaserade färger då pH är så hög att det kommer att påverka ytan. - köpesåpa ligger normalt på runt 10,5 (10-11) i pH konc. form och det påverkar inte alkyd och linoljeytor så mycket om det är under kort tid.
Efter lite tanke så inser man att natriumhydroxid-inblandningen i såpan så forcerades lite av fettsyrorna att bilda tvål istället för såpa och troligen därför styvade upp såpan, hade man kört med kaliumhydroxid istället så hade förtjockningsverkan förmodligen uteblivit
---
Det andra är att lära sig att elda i öppna spisen så att det inte ryker in, en kall skorstensstock har minimalt med drag och lätt konkurreras ut av FLVP utsugningsfläktar och kan tom. ge bakdrag av suget från FLVP.
En föreslagen lämplig procedur inför att man skall elda i öppna spisen, är att öppna ett fönster eller dörr så att luft kan komma in utan hinder (minskar undertrycket i huset skapad av FLVP), och efter det är att först värma murstocken lite med en metallskål (eller Trangia spritbrännare om man har en liggande) fylld med en rejäl skvätt T-sprit eller alkoholbaserad spisbränsle som sätts längst in i eldstaden, tänds på och låter det brinna ut, ta bort fat/brännare innan den egentliga påbörjandet att tända tändveden för brasan. - när brasan väl igång och det kommit lite värme in i murstocken så kan man prova att stänga till fönster/dörren igen, dock märker man att det lukta minsta lilla vedrök i rummet så blir det att öppna upp mer igen.
På det sättet trycker man ut förr eller senare under eldningen av T-spriten kallproppen luft ur stocken och värmer väggarna en smula och vid bakdrag också vända draget åt rätt håll och skulle lite av avgaserna från spriteldningen läcka in i rummet i början innan draget vänder och kommer igång så är det i närmaste luktlöst och har ingen sot i sig som ger nedsmutsning i rummet.
Det är precis samma princip som med rengöring av svartsotiga mekarhänder eller man rotat i en kamin/öppen spis - först gno in det med smör, matolja eller konc. såpa innan man försöker med diskmedel eller pumptvål. Går man direkt på diskmedel/tvålen så gnor man istället in en del av sotet djupare in i skinnet och nästa omöjligt att sedan helt få bort.
Skall man rengöra smuts som är fet som sot, så skall det först blandas ut i något som liknar olja i egenskaper (vilket konc. såpa gör i viss mån) - innan det blandas ut vidare med vatten senare.
Och som allt när det gäller rengöring - prova först på en mindre ytan som inte utmärker sig om det skulle visa sig bli en påverkan på underlaget.
---
- Tekniken med konc. såpa fungera väldigt bra på tex. igensotade och tjärade kaminglas, IMHO i många fall bättre än många kommersiella rengöringsmedel för dito rengöring för att de helt enkelt har för mycket vatten i sig.
Gjorde en förstärkt version av 'kaminglas-såpa' i syfte att få upp pH till lite över pH 13 för att bita lite bättre och snabbare på tjärbeläggning - på biltemas äldre version av såpa i vita dunkar (det som säljs nu verkar vara ompaketerad grummesåpa, då det är mer lättflytande) med en tillsats av 1 gram (~1 struken kryddmått pärlor, jag hade en kryddvåg när jag vägde upp det) kaustiksoda utrört och upplöst i en matsked vatten och sedan tillsattes under omrörning på 2 dl biltemasåpa (ehum, började med 1 dl och det blev väldigt styvt...) - så blev det 'slime' av det hela, styvt och en mycket kladdig historia som sakta flyter ut, dock också alldeles utmärkt att med en trasa/hushållspapper dutta ytan med lagom lager kladd och tex. först kladda på sot och tjärytan på glaset, vänta en kort sund och sedan rengöra kaminglaset, och med högre pH runt 13 går det noterbart fortare att mjuka upp och lösa tjärliknande beläggning på glaset. - Obs!! denna blandning skall man inte kladda på alkyd och linoljebaserade färger då pH är så hög att det kommer att påverka ytan. - köpesåpa ligger normalt på runt 10,5 (10-11) i pH konc. form och det påverkar inte alkyd och linoljeytor så mycket om det är under kort tid.
Efter lite tanke så inser man att natriumhydroxid-inblandningen i såpan så forcerades lite av fettsyrorna att bilda tvål istället för såpa och troligen därför styvade upp såpan, hade man kört med kaliumhydroxid istället så hade förtjockningsverkan förmodligen uteblivit
---
Det andra är att lära sig att elda i öppna spisen så att det inte ryker in, en kall skorstensstock har minimalt med drag och lätt konkurreras ut av FLVP utsugningsfläktar och kan tom. ge bakdrag av suget från FLVP.
En föreslagen lämplig procedur inför att man skall elda i öppna spisen, är att öppna ett fönster eller dörr så att luft kan komma in utan hinder (minskar undertrycket i huset skapad av FLVP), och efter det är att först värma murstocken lite med en metallskål (eller Trangia spritbrännare om man har en liggande) fylld med en rejäl skvätt T-sprit eller alkoholbaserad spisbränsle som sätts längst in i eldstaden, tänds på och låter det brinna ut, ta bort fat/brännare innan den egentliga påbörjandet att tända tändveden för brasan. - när brasan väl igång och det kommit lite värme in i murstocken så kan man prova att stänga till fönster/dörren igen, dock märker man att det lukta minsta lilla vedrök i rummet så blir det att öppna upp mer igen.
På det sättet trycker man ut förr eller senare under eldningen av T-spriten kallproppen luft ur stocken och värmer väggarna en smula och vid bakdrag också vända draget åt rätt håll och skulle lite av avgaserna från spriteldningen läcka in i rummet i början innan draget vänder och kommer igång så är det i närmaste luktlöst och har ingen sot i sig som ger nedsmutsning i rummet.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden