Byggahus.se

Sotarna bjuder in sig själva

1. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Ja jag skulle bli skogstokig om en tandläkare som jag inte har någon relation med skulle få för sig något sådant. Skulle nog polisanmäla det som ett simpelt bedrägeriförsök.

En helt annan sak om man avtalat om en tjänst med denna innebörd.

2. F
    Medlem · Nivå 4
    Sotare kan vara ganska aggressiva. Hade själv avböjt sotning. Efter ett hotelsebrev om vilka tråkigheter jag kunde råka ut för, kom ett nytt brev att jag fått eldningsförbud.C:a ett år senare kom sotaren, knackade på och öppnade dörren stövlade rakt in och anklagade mig för att elda i öppna spisen. Bad honom att lämna huset genast men fick gå mot honom och upprepa flera gånger för honom att lämna huset. Sen dess har jag inte hört ett pip. Hade lite ved liggande kvar utomhus som han antagligen fick syn på.

3. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
  4. S
    Besserwisser Nivå 1
    Exakt. Det är kommunen som har avtalet med sotaren. Hur bokningen och bomkörningskostnader ska hanteras framgår nog av upphandlingen och det följande avtalet med kommunen. Misstänker att affären hanteras mycket enligt principen "Om det ska var värt för oss att ta jobben så måste vi få bomkörningspengar samt vi kan inte ha kontakt med fastighetsägarna för då blir det för mycket jobb och lite betalt" Har själv hanterat en liknande avtalssituation med mycket tidsbokningskontakt med privatpersoner - det går inte.

5. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    Det som måste göras med "distriktssotaren" som har avtal med kommunen är brandskyddskontrollen, sotningen kan vilken sotare som helst göra och du kan göra den själv efter lite pappersarbete.

• Laddar…
  6. Rkarlsson
    Medlem Nivå 5
    Det kan du inte beskylla sotaren för. Hos oss så är det kommunen som bestämmer. Så länge du har en eldstad som är i bruk så är du skyldig att se till att sota den. Det står på våra bokningar dessutom mycket tydligt vad gäller faktura vid uteblivet besök. Om man av någon anledning inte har fått informationen så är det hos oss inga problem att få den struken men då ringer man sotaren direkt man fått brevet.

Vi har då ett vettigt sotarbolag som sköter vår by. Han skickar ut alla bokningar minst 4 veckor innan han skall komma så man har gott om tid på sig att avboka om man inte kan av någon anledning. Jag fick ju boka om min första pga postnord.
    Såhär står de hos kommunen
    Kommunen får bestämma om hur ofta sotning ska ske. När det gäller brandskyddskontroll regleras detta i MSBs föreskrift och allmänna råd om rengöring (sotning) och brandskyddskontroll (MSBFS 2014:6). För sotningen och brandskyddskontrollen får en avgift tas ut, en så kallad sotningstaxa. Denna beslutas av kommunen.

För mer information kring ovan så kontakta Räddningstjäsnten.

Till 95% har man väl sin vanliga tandläkare? Och såklart har man ju godkänt kallelse första gången. Man har alltid valet att ringa och avboka. Så vad skall man bli skogstokig för ? Det är ju inte så att en annan tandläkare än din egna bokar in dig bara för att.

Sotaren är helt klart annat och lagstadgat om du har en eldningsbar eldstad. Att ens bli upprörd över en bokning kan jag tycka är att överdriva då det handlar om ett simpelt samtal eller en avanmälan eller hur man nu vill göra. Speciellt inte om det är som i vår kommun där kommunen valt ut bolag som skall sköta det till kommunens satta taxor.

7. PNO
    Medlem · Nivå 14
    Sotare har inte monopol och är ingen myndighet. Hur sotning ska fungera regleras i lag (2003:778) om skydd mot olyckor. 3kap, 4§ säger att:
    För att leva upp till första stycket så upphandlar kommunerna sotning områdesvis av en sotarfirma. Precis som det mesta annat en kommun sysslar med så ska den som använder kommunens tjänster betala självkostnadspris. Jämför med att man behöver betala för att söka bygglov etc.

Enligt andra stycket så får kommunerna låta fastighetsägare sota själva, eller anlita någon annan än den avtalade sotaren. Så för den som inte vill betala så kan faktiskt slippa.

För att utföra brandskyddskontrollen enligt tredje stycket så upphandlar kommunerna ofta det uppdraget också från en sotarfirma. Men kan till exempel lika gärna låta sin räddningstjänst utföra brandskyddskontrollen. Brandskyddskontrollen är myndighetsutövning, men eftersom sotaren inte är kommunal tjänsteman så ligger den formella myndighetsutövningen hos räddningsnämnden.

Tyvärr förekommer det att sotare som förlorat en upphandling i ett område ibland med fula metoder försöker behålla "sina" kunder. Ännu värre är de företag som spelar på folks okunskap och försöker påstå att det finns krav på rengöring av imkanal, vilket det inte gör sedan väldigt många år. Är ni osäkra på om "rätt" sotare kontaktar er, fråga hos er kommuns räddningstjänst vilken sotare som är upphandlad.

• Laddar…
  8. F
    Medlem · Nivå 13
    Våra sotare är bra. Jag glömde boka om och glömde totalt bort allt. Så plötsligt en morgon 06:40 stövlade dom in. På lappen stod det mellan 07-10. Jag fick panikslänga upp en stege. 06:55 var allt klart. Osäker på om jag öht fått faktura på det faktiskt, är en administrativ drummel. Men det kanske bara är dom som inte öppnar som får faktura?

• Laddar…
  9. T
    Självbyggare · Nivå 7
    Tittade på en 2timmars PowerPoint hos räddningstjänsten och betalade typ 500, nu gör de brandskyddskontroll vart 8e år på landet. Sotar gör jag själv inför varje eldningssäsong.

10. Sockerhög
    Medlem Nivå 4
    Tråden handlar ju inte om tandläkare men i alla fall. Kanske är nymodig att tycka att det ibland vore klädsamt med en mer modern kundvård. Våra tandläkare i familjen (3 olika) skickar alltid ut SMS 48 timmar innan så några veckor gamla lappar behöver man inte hålla reda på. Dessutom behöver man inte ta ledigt från jobbet en halv eller hel dag för de 45 minuter det gäller för båda yrkesgrupperna.

• Laddar…
  11. M
    Medlem · Nivå 9
    Jag har inga problem med att betala en femhundring för att själv slippa vingla omkring på taket, skaffa och förvara utrustning, lära mig sota på rätt sätt etc. Möjligen kunde jag önska lite längre framförhållning på tidsbokningen som dimper ner några dagar innan. Men har inte haft problem med att ändra tid eller be sotaren komma tidigt eller sent inom angivet intervall. De brukar anpassa sig.

• Laddar…
  12. Rkarlsson
    Medlem Nivå 5
    Jag drog exemplet på årligen återkommande aktiviteter.
    Om man inte kan bemöda sig att se till att sin skorsten sotas en gång om året så kanske man inte skall bo i en villa med eldande eldstad och kanske riva och sätta igen hålet.
    Man kan ju planera in andra ärende den dagen man skall ta emot sotaren.
    Det hade aldrig funkat för min del att en tandläkare eller sotare skickar ut 48 timmar innan besöket, det hade jag aldrig fått ledigt för och det är mycket förståeligt. (eller du kanske menar påminnelse ?)

13. G
    Medlem Nivå 2
    Får mig att tänka på negativ avtalsbindning. Hur detta kan gälla för sotning får var och en fundera över, jag vet inte.

Negativ avtalsbindning
    Huvudregeln i svensk rätt är att man måste acceptera ett avtal för att bli bunden av det. Man kan inte bli bunden på grund av sin passivitet. (synonym: Negativ avtalsverkan)

Negativa säljmetoder godtas som huvudregel alltså inte. Ett exempel på detta är att försäljare ibland kan skicka fakturor (anbud) eller varor utan att man beställt någonting aktivt. Normalt behöver man då inte skicka tillbaka varan eller tacka nej för att slippa betala.

När det gäller förnyelser av försäkringar eller prenumerationer kan det dock vara tillåtet med negativ avtalsbindning. Då kan säljaren skicka ut en faktura med ett inbetalningskort och mottagaren blir betalningsskyldig om han inte aktivt markerar att han inte vill förnya avtalet.

14. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Frågan är om det kan bli negativ avtalsbindning i detta läget eftersom det per automatik måste både sotas och brandskyddskontrolleras regelbundet så fort det finns en eldstad (som inte har nyttjandeförbud).

Jag misstänker att man så fort man själv/sotaren skickar in ”färdigställandeprotokollet” till kommunen för att få slutbeskedet så har man ingått ett avtal med kommunen att skorstenen/eldstaden ska sotas och brandskyddskontrolleras regelbundet av den/dom parter som kommunen i sin tur har avtal med.

När man köper en fastighet så upphör tidigare ägares avtal med kommunen och nytt avtal ingås automatiskt med nya ägaren.

Egensotningen gäller bara för aktuell fastighetsägare med specifik fastighet.

15. S
    Medlem · Nivå 7
    Bäst var sotardj***n som fått för sig att han minsann hade ansvar för skorstenarna på farsans jobb (kraftvärmeverk, 60m+ skorstenar) eftersom de låg i hans område. Han tjatade flera år, och till slut fick han möjlighet. Till saken hör att i botten på skorstenen blir nån seg gegga som måste tas ut riktigt varm, ett par ton typ. Sotaren jobbade ju såklart för långsamt, geggan stelnade och han fick bila ut det under ett antal dar. Efter det tjatade han inte längre om att det var hans skorstenar och de vanliga "grovisarna" sköter det!