Byggahus.se

Sotarna bjuder in sig själva

1. platon1980
    Medlem · Nivå 7
    Vet inte om ämnet passar i juridikdelen av forumet, men är det verkligen okej att upphandlad sotare själva bokar en tid, skickar bokningen till brevlådan och tar ut en avgift om man inte tar emot/ombokar/avbokar?
    Jag har inte beställt sotning och kravet är väl bara gällande om man tänker använda sin öppna spis, annars råder eldningsförbud.
    Så, jag blir upprörd när detta fula brev kommer, dessutom med det finstilta att sotsugning kommer utföras mot extra avgift om man inte uttryckligen avbokar den delen av "tjänsten".
    Dessutom har vi tidigare avbeställt all form av sotning, ändå dimper brevet ner.

2. Rkarlsson
    Medlem Nivå 5
    Ska man vara lite krass så.
    Sotning är ett måste. Om du inte ska använda den alls bör du väl kunna avanmäla helt ? Verkar ju blivit något fel hos dig. Ring dem och säg att du inte tänker elda mer.

Annars är det i sin ordning kan jag tycka med sotartid. De tar ju ändå alla i samma område när de ändå är ute och sotar, känns ju helt värdelöst om han ska behöva köra kors och tvärs hela tiden till alla hushåll.

Jag slapp avgift första gången i mitt hus. För postnord valde att leverera sotarens brev dagen efter han var i området hehe.

Blir du lika upprörd när tandläkaren skickar ut en bokad tid till dig och tar ut avgift om du skiter i att omboka eller avanmäla?

3. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Om man ska vara krass så verkar du inte alls förstå vad som är ett giltigt avtalsförhållande.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast sotning är inte ett normalt avtal, det är en form av myndighetsutövning. Du kan inte vägra betala skatt med hänvisning till att skatteverket inte har skrivit något avtal med dig.

Det låter som något gått snett när du tidigare "avbeställt". Man kan nog inte avbetsälla sotning. Men man kan få eldstaden avanmäld. Misstänker att man då även måste riva den eller på annat sätt göra det omöjligt att använda den. Men detta borde sotningsföretaget meddelat när du försökte avbeställa deras tjänster.

5. T
    Medlem · Nivå 16
    Nej, sotning är inte en myndighetsutövning, det är snarare att jämställa med bilprovningen. Skillnaden är kanske att kommunerna oftast upplåter distrikten till monopolsotare medan det finns flera bilprovningar på samma plats.
    "Min" sotningsfirma avisereade en sotningstid och skickade en faktura då ingen var hemma. Jag bestred fakturan med hänvisning att vi inte hade något kontrakt, bara som en markering. Däremot har jag inget emot att anluta dom för sotning och rådgivning om JAG vill. Dom ska inte inbilla oss att dom är en myndighet.

6. G
    Medlem Nivå 3
    Finns inget monopol på sotning. Man kan själv välja vilket godkänt företag man vill anlita, eller tom. göra det själv om man har rätt kunskap.
    Så det ska inte vara några problem att avbeställa sotningen

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Om du skall göra det själv, eller låta en annan firma utföra sotningen, så måste du ansöka (och få godkänt), har för mig att det är till räddningstjänsten man ansöker.

8. A
    Byggveteran Nivå 4
    Och det är det inga problem med heller varken att ansöka eller göra.
    Ansökan brukar ligga på er räddningstjänst hemsida.
    Man fyller i och skickar in.
    Om sotaren inte godkänner dig så måste dom skriva varför du får avslag.
    Min sotare försökte först med att mitt försäkringsbolag inte godkänner det, sen sa han att dom chockhöjer premien.
    Bägge var inte sant ( har LF)
    Det som man måste göra är dock att man dokumenterar när det är sotat (notis i ett block som man sparar och kan visa upp räcker)
    Man kommer inte heller ifrån besiktning vartannat år (perfekt så att man har koll på grejerna)
    Sotar både skorsten till panna och insats och kommer fortsätta i nya huset när det blir klart.
    Bästa timpengen man kan ha

9. T
    Medlem · Nivå 7
    Det kanske möjligen finns flera företag som utför sotning! TS kanske inte vill ha detta företag eller vill betala vad dom skall ha.

Ett mycket fullt sätt att skicka en räkning utan att man avtalat detta med kund innan.

Jag hade skitit i fakturan/brevet, och sedan bestridit denna.

10. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Problemet är att man får göra det varje år (eller oftare beroende på vad man har för sorts eldstad) eftersom den sotare som anser sig ha monopol i området fortsätter att skicka ut bindande bokningar.

• Laddar…
  11. S
    Medlem · Nivå 12
    Hur det fungerar nu vet jag inte men jag har iallafall avbeställt min sotning helt. Skulle laga skorstenen för 10 år sen och tyckte det var onödigt att de kom och skickade ut lappar. Ja då tar vi bort dig helt då sa de. Och så har det blivit sen dess. Mycket praktiskt även om man såklart kan diskutera det faktiska konsekvenserna i det........Skorstenen är för övrigt inte klar än då jag även ska flytta pannrummet........sen nån gång.

12. V
    Medlem · Nivå 9
    Samma här, sotaren la lapp i brevlådan om att sotning skall ske datum xxx, jag missade lappen och fick faktura pga "inställd sotning" jag bestred och sen var det löst!

13. T
    Medlem · Nivå 12
    Sotningsfirmor verkar ha kroniska besvär med att sköta bokningen snyggt. Ofta kaotiskt och med långa ledtider.

Finns det inget IT-hjälpmedel där man kan mata in ett antal personer och deras kompetenser, sedan boka in folk utefter ett antal parametrar som geografisk närhet till varandra, kompetens och annat.

14. M
    Medlem · Nivå 9
    Be sotaren visa det signera kontrakt som finns mellan dig eller fastigheten och sotaren.

Säg annars att du är intresserad av att få din skorsten sotad och att du gärna bokar en tid, därefter kan du fråga om det finns ett kontrakt som kan skrivas över flera år och villkoren för detta.

Om det inte finns ett avtal mellan parterna har de inte något att hämta.

Jag minns för många år sedan att företag skickade ut erbjudanden (avtal) där man var tvungen att tacka nej om man inte ville ingå avtal (böcker, prenumerationer) och företagen fick smäll på fingrarna för det var inte rätt kontraktsförfarande.

• Laddar…
  15. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Problemet är väl de val man har ?
    1. Acceptera sotarens förslag och betala 600:-
    eller
    2 beställ sotning separat och betala 600+resa 500 = 1100:-
    Att acceptera sotarfirmans förslag innebär ju oftast att restiden försvinner, då det bara är frågan om gångtid från närmaste granne.

Mina sotere ( 2 st på olika ställen ) erbjuder oftast bägge varianterna.