Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Sotaren kräver takstege

1. M
    Medlem · 233 inlägg
    Hej!

Sotaren var ute på vårt landställe förra sommaren och enligt protokollet så måste vi montera en takstege. Glidskydd finns redan vid hängrännan. Montering av takstege måste ske innan 15:e juni för att vi inte ska få eldningsförbud.

Vi har shingeltak. Vad rekommenderar ni för takstege och hur sker montering bäst för att få det tätt? Genomgående bult och Tec7 taktätning? Behövs tätningssstripe/film? Jag tycker de flesta Google-träffar har tegeltak och jag misstänker att shingeltak kräver lite annan montering.

• Laddar…
  2. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 1 880 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Vi fick samma krav förra året och var lite nervösa, men fick nyss veta att all sotning ska ske nerifrån framöver i hela Stockholm. Kul för oss. Du kanske ska kolla hur det är i ditt område.

3. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 920 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Jag Googlade takstege till papptak , fick upp massa träffar .
    Vet ej vilken handlare som kan passa dig .

4. M
    Medlem · 233 inlägg
    När ändrades det? Vårt landställe är i Stockholms skärgård/län, och mer exakt i de södraste delarna av Norrtälje kommun.

5. K
    Självbyggare · Skåne · 2 660 inlägg

Kallebo

Självbyggare
  6. D
    Besserwisser · E · 19 938 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Inspektionen kräver sannolikt ändå att man kommer upp på taket.

7. T
    Allvetare · 887 inlägg

TypRätt

Allvetare
    stoppar in borsten i andra hålet? ;)

8. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 660 inlägg
    Det behövs inte, fick jag reda på efter ett envetet och envist letande kämpandes mot en rabiat sotartantaloria som till slut vägrade svara mig efter jag synade hens argument.
    I mitt fall löste det sig genom att filma nerifrån skorstenen.
    Men hur man gör vid en nyinstallation där det krävs täthetsprov vet jag inte.

9. M
    Medlem · 233 inlägg
    För oss det ingen nyinstallation utan det är en kamin från tidigt 90-tal som var femte eller sjätte år kontrolleras.

10. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 429 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Räddningstjänsten har, åtminstone tidigare, också åtminstone i någon formalia krävt takstege...;)

11. yonna
    Medlem · Österlen · 7 719 inlägg

yonna

Medlem
    Jag fick samma besked för ett antal år sedan - sotades då nerifrån. Det blev mycket bättre drag i skorstenen efter att jag bytte sotare som sotar konventionellt.

12. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 660 inlägg
    Jag kan tänka mig det, och det är ju rätt begåvat. I mitt fall hade det krävt väggfast stege med fallskydd och en tur runt det 1 meter djupa taksprånget, du kanske kan förstå kostnaden och varför jag slingrade mig som en infettad orm........

13. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 429 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Jo.

14. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 1 880 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Jag var inte med när hon sotade, men hon berättade att det var slut med takklättring sedan några veckor (hon sotade i slutet av mars) i Stockholm. Det här är i Vallentuna som räknas som Stockholm i det här fallet.

Om det krävs takbesök för besiktning eller vad det kallas vet jag inte, men hon sa att vi kunde släppa det där med stege. Det är allt jag vet.

15. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 913 inlägg

Rickard.Premiumikon: Cirkelsåg

Medlem
    Vad jag vet finns det inget sätt att montera ett godkänt "taksäkerhetssystem" ovanpå ett färdigt shingeltak men min erfarenhet är dock att sotarna inte riktigt bryr sig om sånt sålänge det är säkert och bra gjort.

Jag har använt CWL:s system på shingeltak ett par gånger tillsammans med papp. Bäst tycker jag det blir om man får gå upp över nocken med jag har aldrig haft något problem med att göra små lappar över monteringsplattorna. Den första metoden bör gå att göra själv med kallklister/taklim men det har jag aldrig prövat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.