39 598 läst · 196 svar
40k läst
196 svar
Sotaren fakturerar för utebliven sotning...!
Informationen som går ut till berörd fastighet innan sotning talar om vilka förutsättningar som gäller för att sotning kan genomföras. Det framgår också att om sotaren "hindras" från att utföra uppdraget så debiteras fastigheten om man inte meddelat att man inte vill sota.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggregler/sakerhet-vid-anvandning/taksakerhet/
Fast boverkets regler gäller väl inte retroaktivt om man inte har gjort några förändringar på huset sen 2014?
Men när det gäller sotning som utförs yrkesmässigt är det väl arbetsmiljöverket som bestämmer reglerna?
Fast boverkets regler gäller väl inte retroaktivt om man inte har gjort några förändringar på huset sen 2014?
Men när det gäller sotning som utförs yrkesmässigt är det väl arbetsmiljöverket som bestämmer reglerna?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 689 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 2 689 inlägg
Som jag förstått det gäller just dessa regler även retroaktivt, men kan ha missuppfattat det.useless skrev:
Vanligen gäller regler ej retroaktivt, men arbetssäkerhet med risk för personskador trumfar det.
Arbetsmiljöregler gäller även äldre anläggningar. Men i det här fallet var det väl antagligen utebliven skottning som var problemet.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 689 inlägg
Har ni bokat sotaren eller har han själv bestämt sotningsdatum? Sotarna i mitt onrådenvill gärna komma lite när dom själva vill och varje år! Enlig reglerna behöver ni inte köpa in tjänstem av sotaren och framför allt inte varje år!
R rickard1 skrev:Sotaren kommer i början av Feb ( lite snö i Stockholm) och vill inte klättra upp på taket med 11 graders lutning. Sen kommer en faktura där det står "debetering för utebliven sotning" och "sotning kunde ej utföras då takskydd saknades". Totalt 420 kr.
Vad är detta undrar jag? Lurendrejeri tycker jag.
mvh/R
Hade brandskyddskontroll i måndags. Givetvis så snöade det rejält natten innan, så takstegen var begravd i 3 dm blötsnö på ett 45-graderstak. Var givetvis orolig för sotarens reaktion. Inga problem, han skyfflade undan snön med händerna allteftersom han klättrade.
Men ett tidigare år fick jag anmärkning på hasskyddet, fastskruvat i hängrännan. Det dög inte, skulle vara fastskruvat i taket och åtgärdas till nästa sotning. Så det blev till att inköpa och montera ett nytt.
Vi har nog väldigt snälla sotare…
Men ett tidigare år fick jag anmärkning på hasskyddet, fastskruvat i hängrännan. Det dög inte, skulle vara fastskruvat i taket och åtgärdas till nästa sotning. Så det blev till att inköpa och montera ett nytt.
Vi har nog väldigt snälla sotare…
Vad menar du med retroaktivt? Om det är beslutat att från och med 2014 gäller vissa regler för att sotare ska få utföra sitt arbete så gäller det ju alla hus. Att det var godkänt med de regler som gällde före 2014 har väl inte med saken att göra? Man kan ju inte ha olika säkerhetsregler beroende på när ett hus är byggt?useless skrev:
Och jag, Arbetsmiljöverket är den instans som bestämmer när det gäller yrkesmässig sotning, vilket det ju är för sotaren. Boverkets regler är väl harmoniserade för att stämma med dessa.
Det jag menar är att Boverkets regler inte gäller retroaktivt, men i det här fallet blir det ju Arbetsmiljöverkets regler som gäller istället.Anna_H skrev:
Vad menar du med retroaktivt? Om det är beslutat att från och med 2014 gäller vissa regler för att sotare ska få utföra sitt arbete så gäller det ju alla hus. Att det var godkänt med de regler som gällde före 2014 har väl inte med saken att göra? Man kan ju inte ha olika säkerhetsregler beroende på när ett hus är byggt?
Och jag, Arbetsmiljöverket är den instans som bestämmer när det gäller yrkesmässig sotning, vilket det ju är för sotaren. Boverkets regler är väl harmoniserade för att stämma med dessa.
Pratade med min sotare om taksäkerheten när jag lagt om taket eftersom jag följt alla regler och han berömde mig. Då frågade jag om inte alla som lägger om sina tak följer reglerna och fick till svar att det var si och så med det och hade dom väl klättrat upp en gång för att sota så hade dom per de facto godkänt installationen även om den avvek från reglerna. Det var vad han sa till mig. Inte en aning om det stämmer rent lagligt.
Redigerat: