Byggahus.se
Fick precis ett brev från sotarn i strängnäs som meddelade att de ska komma och sota i Februari.
Snacka om att inte ha koll på sina papir.

Omfattning:
Kakelugn
Braskamin

De var själva här för 2år sedan och provtryckte vår omsatta kakelugn som läckte som ett såll, vilket även står i deras protokoll. Hur kan de då tycka att de ska komma och sota den?

Kaminen som är i bruk har varit installerad 3 år i September 2009, varför komma redan första veckan i Februari?

Sotaren som provtryckte och godkände vår kamin-installation kom från Botkyrka iom. att kamin-installatören inte
vill ha med sotaren i strängnäs att göra pga. tidigare dispyter.
Nog måste jag väl också då kunna avboka strängnäs-sotarn och boka de från Botkyrka?

ingen?

Tror man måste ansöka om att få byta sotare hos kommunen, dock lite osäker.

Man måste söka dispans hos komunen. men annars är det inget problem

Grejen som jag har förstått det är att om sotaren kommer så "får" du någon form av brandförsäkring. Sotar du själv så måste du även teckna en sånn försäkring själv (ingår inte i hemförsäkringen) och den kostar betydligt mer än dom 3-400 eller vad det kostar att sotaren kommer.
Jag låter sotaren sota även fast jag har alla verktyg för att göra det själv... Tycker inte det är värt besväret för dom pengarna helt enkelt...

Fast här handlade det om att byta till annan sotare, inte sota själv.

Hmm.. ja man blir inte förvånad när man läser de där länkarna.

Har en bekant som hade provtryckning av pipa och fick muntligt godkänt på plats.
När dokumentationen landade i lådan så stod det att pipan läckte.... suck

Det verkar vara 3 eller 4 år intervall på icke primär värmekälla, så det får väl
anses vara ok att de kommer då.

fast de får nog inte sota kakelugnen ;)

Jag inbillar mig att det är bara att ringa vilken sotare som helst, utan att söka några tillstånd och dispanser, i vilket fall så ringer jag den sotare som har tid när det passar mig bäst, för besiktning av installation...
Samma sak borde gälla för en sotning tycker man,,

Har du Strängnässotarn normalt, så ligger det väl närmare till hands att ringa Västerås; Eskilstuna,eller Södertäljesotarn istället för Botkyrka, resan kostar väl en slant också ?..

Jag har haft med alla nämnda att göra, och problemet med Strängnässotarn är nog bara att dom vill slå ner på något, så dom kan fakturera en resa till för ombesiktning,
Man behöver dock inte åtgärda något, då det inte behöver ha varit fel från början...
Sota kan dom nog...

Njae, han från Botkyrka tog 1500:- för besiktning efter installation av kaminen, inga tillägg för att han reste från Botkyrka som jag kan komma ihåg.

Men visst, Södertälje är ju lite närmare.

Kristianesi skrev:
Grejen som jag har förstått det är att om sotaren kommer så "får" du någon form av brandförsäkring. Sotar du själv så måste du även teckna en sånn försäkring själv (ingår inte i hemförsäkringen) och den kostar betydligt mer än dom 3-400 eller vad det kostar att sotaren kommer.
Var hittar man information om detta?!

Har precis fått Sthlm Kommuns tillstånd att sota själv och det är ingen som nämnt något om detta! De gör ju en brandskyddskontroll en gång om året, räcker inte det ur ett försäkringsperspektiv? Sotaren kommer ju också bara en gång om året. Pelletspannan och dess anslutning till skorstenen sotar jag själv 1ggr/mån. Tyckte inte att jag skulle behöva ta hem en sotare som drar rent ett 7m långt insatsrör för 4-500 spänn och spridning av sot i hela källaren.

Jag har nu kollat med If och enligt dem så gäller villaförsäkringen fullt ut, bara man följer sin kommuns regler kring sotning. I Sthlm skickar man bara in en ansökan och så får man sota själv. Står inget om just detta i villkoren men de skulle skicka det hela skriftligt i ett brev till mig.

Kristianesi, är det någon annan typ av försäkring du syftar på och vad skulle den i så fall gälla för?

Appropå sotare som skitar ner och gör ett dåligt jobb så har jag vägrat betala och dessutom portförbjudit en särdeles inkompetent individ här.

Påföljande år var det rena drömmen.

Samma här fick en otrevlig jävel första året. Ringde hans chef och sa som det var då bad han om ursäkt och lovade att jag inte skulle få samma.

Kristianesi skrev:
Jag låter sotaren sota även fast jag har alla verktyg för att göra det själv... Tycker inte det är värt besväret för dom pengarna helt enkelt...
Den här informationen är helt felaktig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.