Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Sot-explosion

1. L
    Medlem · stockholm · 211 inlägg

lvedin

Medlem
    Jag är generellt nöjd med min pelletspanna, men...

Några gånger om året, senaste igår och nån vecka sen så smäller det till i pannan, sot sprutar ut flera meter med högt tryck genom ved-eldnings-ventilen (som inte är låst) i pannrun/tvättstuga, brandlarmet går och halva huset luktar rök.

Vad beror detta på och vad kan man göra ?
    Hur förstår man mekanismen bakom förloppet. ?

Jag kan låsa ved-eldnings-ventilen för att minska sot-spridningen, men rök och sot kommer nog ändå i andra glipor eftersom övertrycket i smällen är så högt. Jag vet inte heller om det är bra att hindra detta tryckfall genom ved-eldnings-ventilen.

Är det kallras. Kan det vara snöras, jag har inget skyddstak över min skorsten som mina grannar.
    Normalt går pannan hur bra som helst med bra drag, öppnar jag ved-eldnings-ventilen så känner jag suget.

Är det ventilationen i pannrummet. Normalt tar pannrummet bara in kalluft genom ventil på nedre plan, Men dörren till pannrum kan ganska ofta vara på glänt så att pannrummet har fritt luftflöde till bägge uppvärmda planen i huset. Det small sist på natten när ingen öppnade dörr eller fönster i huset.

Nu på vintern går pannan ned på sparlåga, den stängs aldrig vilket borde borga för ett visst värmeflöde.

2. E
    Medlem · Stockholm · 2 441 inlägg

Eld

Medlem
    Det är gengassmällar som beror på att något ligger och pyr i pannan så att det bildas brännbara gaser som varken brinner upp eller ventileras bort. Rätt vad det är så antänds de och då blir det en smäll som du beskriver. Pannan behöver mera luftcirkulation när den går ner på sparlåga. Det kanske är så det smäller en stund efter att sparlågan råkat slockna?

3. L

lvedin

Medlem
    Jaha, jag kände inte till fenomenet. Det har smällt både då jag provat vinterläge och sommarläge (med och utan sparlåga).

Jag kan prova att ha disiplin med stängd dörr till pannrum. Det är central frånluftsfläkt vilket ökar undertrycket i pannrummet om det är öppet (om det nu kan inverka tillräckligt vet jag inte). Annars får jag kolla inställningarna i Janfire brännaren om det går att öka cirkulationen på något sätt.

4. X
    Renoverare · Södermanland · 1 771 inlägg

xdigger

Renoverare
    Du ska absolut hålla pannrumsdörren stängd, du ska inte ha undertryck i pannrummet, då kan man få såna hör problem när luften inte räcker till. Pannrummet ska ha en till-luftventil som motsvarar storleken på skorstenen.

Redigerat 11 jan 2016 19:48
  5. L

lvedin

Medlem
    Ok :)

Jag ska köpa dörrstängare och sätta in en ventil till i pannrummet.

• Laddar…
  6. kulle
    Medlem · skåne · 1 969 inlägg

kulle

Medlem
    Var noga med att göra ren brännarskålen ofta på janfirebrännare
    Gengas smällar är inget att leka med

7. L

lvedin

Medlem
    Jag rengör brännskålen + förbränningskammaren 1ggr/vecka på vintern, hoppas det ska räcka. Det går ca 35kg pellets per dag (-15°).

Ang felsökning så låste jag pannsumsdörr och ställde upp fönster i pannrum. Det small ändå 2 ggr samma dag och jag upptäckte att en bit cement av anslutning till skorsten var hål i. Lagade detta och starta upp, det small ändå igen.

Jag öppnade janfire och starta upp den, fläkten brummade bara utan rotation. Eftersom jag vet att det är kondingen för 2-fas bytte jag bara konding och provade. Rotation och sedan full fart innom någon minut.

Nu har det gått bra några dagar så jag tror det är fixat. Det har ju funkat nästan felfritt i åratal förut. Men en dörrstängare och ökat luftintag skall dit ändå.

Ang Janfire så har jag bytt både matarmotor-konding, optokopplare och tyristorer i denna. Även om den är gammal tycker jag elektroniken inte verkar robust konstruktion.

8. X
    Renoverare · Södermanland · 1 771 inlägg

xdigger

Renoverare
    Tänk på att elektroniken går hela tiden, dessutom sitter prylarna varmt, det mår inte kondingsr bra av. Hur gammal är brännaren? Min snart tio år gamla ecotec bioline 20 har jag bytt halvledarrelä i bland annat.

9. A
    Medlem · västernorrland · 405 inlägg

anjn

Medlem
    Du har inte bytt pellets märke nyligt? Om inte prova med ett annat fabrikat och justera in brännaren. Har en i bekantskapskretsen som efter en ny leverans pellets från sin ordinarie leverantör Hade enorma problem med gengassmällar i sin janfire brännare, så det kan även bero på pelletsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.