Byggahus.se

Sortera skruvar - är jag galen?

1. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare · 1 717 inlägg

MariaiÖstergötland

Trädgårdsfixare
    Detta har varit ett av ämnena vid en middag med goda vänner en gång, vansinnigt roligt! Snören för korta att användas...:crysmile:

2. L
    Medlem · Stockholm · 118 inlägg

LasseR

Medlem
    • Laddar…
  3. C
    Medlem · Närke · 352 inlägg

Cider

Medlem
    Snörena var för korta att användas när farmor samlade på dem. Idag kunde de ha kommit till användning. Man tager en plastpåse som varit förpackning, fyller den med sopor, och knyter igen den med just ett sådant litet snöre. Farmor kanske anade det?

4. T
    Medlem · Blekinge · 7 122 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Jag har en låda med kabelbitar för korta att användas. Tänkt att lämnas till kabelåtervinning när den är full. Men tänk hur ofta jag har hämtat en bit därifrån för något ändamål ändå.

5. J
    Medlem · stockholm · 4 080 inlägg

JohanLun

Medlem
    Blandatlådorna är ofta räddningen när man letar men inte hittar rätt skruv. Speciellt i ett gammalt hus där modernt inte alltid passar så bra. Sortering har jag inte kommit till, men beroende på hur länge coronan stannar så kanske det är något att satsa på...

6. T
    Medlem · Blekinge · 7 122 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Det värsta är smidda krokar som blir uppsatta med stjärnskruv

7. C
    Medlem · 9 516 inlägg
    Eller ännu värre - torx. :rofl:

8. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 590 inlägg

MagHam

Husägare
    Har inte kommit till stadiet att sortera än, men har en 10-liters spann nästan full med överblivna skruvar, öglor, brickor, muttrar och liknande.
    Även om jag också har 100-tals varianter av fästdon i ordnade kartonger så har den där spannen räddat mig några gånger.

9. Mikael_L
    Medlem · 40 524 inlägg
    Behöver man så många skruv? :surprised:

Bara förvaringen kostade väl minst 5tusen, innan det kom några skruvar i ... :whistle: :dizzy:

10. chris47
    Medlem · 992 inlägg

chris47

Medlem
    Jag ärvde tusentals spårskruvar av svärfar. Jag slängde allt på tippen eftersom spårskruv är det värsta jag vet ur användarsynpunkt. Jag sorterar däremot allt annat och det är skönt att ha lite diverse hemma, annars är ju byggvaruhuset ett bra lager.

Med vänlig hälsning.
    /CC

11. S
    Medlem · 300 inlägg

skaraborgsfakir

Medlem
    Spårskruv som är unobtainium ?
    Sedan kommer den dagen då man för om inte annat utseendets skull vill ha spårskruv (för att inte tala om att om man vrider spåret lodrätt så blir det inte stående vatten i skruven (dvs väggar.)

12. C

Cider

Medlem
    Kabelbitar med metall inuti är fina att binda upp växter med, t ex fästa klätterrosen vid spaljén. Sådana bitar använder jag också för att fästa de hemmagjorda gnagskydden runt fruktträden.

13. Fario
    Husägare/flugfiskare · Löddeköpinge · 711 inlägg

Fario

Husägare/flugfiskare
    Jag använder ofta sådana stumpar till flugbindning, strippar av isoleringen och får då tunna koppartrådar. Perfekt för exempelvis en Pheasant tail nymph, bunden enbart av fasanstjörtfibrer och koppartråd...

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1F801BBD-3849-439B-ABFE-127F16370B24.jpeg

14. C

Cider

Medlem
    Vilken underbar skapelse, Fario!

• Laddar…
  15. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 369 inlägg

prototypen

Medlem
    Skulle vilja kommentera rubriken, ja ni har gjort något galet när ni blandar ihop skruvarna i tex fickor.
    Bara en skruvsort i varje ficka och räcker inte fickorna så får man lyfta ut en sort och förpassa de tillbaka i rätt kartong.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.