Byggahus.se

Sopmaskin för gräsmatta

1. S
    Medlem Nivå 7
    721332.jpg Vad tror Ni om att använda Jula sopmaskin för att sopa löv på gräsmattan,sopa ihop i större högar så att det är lättare att samla ihop eller elda,tror inte mycket på deras traktordragna sopmaskin och Husqvarna/Stigas verkar för dyra.

• Laddar…
  2. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
  3. S
    Medlem Nivå 7
    Ingen som har en susning,står i begrepp köpa och inte kul om värdelös och jag betalat 7000sek,svara om Ni vet eller har en kvalificerad gissning.

4. D
    Medlem · Nivå 8
    Är inte risken att borsten är lite för hård och du får med dig gräset också.

5. Y
    Medlem · Nivå 18
    Köp en lövblås man har på ryggen. Sådan kommer man långt med. Rent under häckar, gräsmattor, asfalt osv.

Blås ut skit ifrån häckar och vägar ut på gräsmattan, sen tar du klipparen och tuggar sönder det... tar ca 2 dagar för maskarna att äta upp allt. Att göra högar och få bort dessa tar bara tid.

Tror det vore mycket bättre än en klumpig borstmaskin som man sen ska hitta nya strån till osv.

Angående Enk Projektet länk så byggde faktiskt min granne en egen kärra och trixade till ett aggregat eller något. Lite avis blev jag. Själv klurar jag på att byggt någon form av uppsamlare för pinnar och grenar..

Redigerat 2 maj 2015 21:17
  6. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    • Laddar…
  7. C
    Medlem · Nivå 11
    Borde funka, googla på lawn sweeper så får du upp många varianter som säljs just för det ändamålet (enklast borde väl vara att skaffa en sån där variant som du kopplar på trädgårdstraktorn som en vagn)

8. S
    Medlem Nivå 7
    Lövblås har jag,inte nöjd vare sig på grus eller löv.För grus har jag roterande gummivals till trimmern den funkar ok på gruset.Man får väl höja borsten en aning när man kör på gräset för att inte borsta bort gräset
    ,slitaget borde bli litet på borsten i sig på gräs jämfört asfalt.

9. A
    Medlem · Nivå 19
    Vad har du för lövblås som inte fungerar på löv? Jag blåser samman några kubik löv varje år bl.a. från 4 ekar och de kan vara ganska blöta och kletiga, men min Stihlblås har inga problem att få loss dem från gräset. Håller med om att man får vara försiktig där det är grus för det flyger iväg annars.
    Blåser även asfalten på garageplats och infart ren, sedan är det bara att skölja med vatten.

10. 2
    Medlem Nivå 4
    Hur funkar det att blåsa ekollonen? Blåser dom med eller ligger dom kvar?
    Funderar starkt på en lövblås efter allt krattande från 2 stora ekar men vet inte om gräset blir rent från allt med en blås.
    Funderar på en ryggburen stihl men vill inte slänga ut 8000:- finns billigare men räcker dom?
    Mvh.

11. T
    Medlem Nivå 5
    Jag har minsta möjliga blås som jag sätter på min Universal-husqvarna och den flyttar småstenar, den borde definitivt klara ekollon.

• Laddar…
  12. A
    Medlem · Nivå 19
    Jajamen de åker med. Men för en vanlig normalstor fastighet behöver du ingen så stor maskin, jag kör med en Stihl BG56 som används både hemma och i fritidshuset. Har även tillsatsen för att blåsa rent i hängrännorna.

• Laddar…
  13. 2
    Medlem Nivå 4
    Är det inte jobbigt för armen att släpa runt och blåsa med en handhållen?

14. A
    Medlem · Nivå 19
    Tycker inte det, både jag och min fru använder den. Du måste ändå ta en paus och fylla på bränsle.
    Har du stora ytor som du kan köra med fullgas så kan BG86 vara ett alternativ då man kan låsa gaspådraget på det varv man önskar.
    Har sett att både kommunen och de som blåser löv hos bostadsföretag använder 56-modellen som komplement till större ryggmaskiner.

15. 2
    Medlem Nivå 4
    Tack! Får klämma lite på några modeller och se vad det blir till hösten. (y)