63 331 läst · 205 svar
63k läst
205 svar
Sopgubben ställer tunnan upp och ner....
Hos mig så lägger man sommarboendes plasttunnor ner. Jag tycker det ser illa ut men förstår att det är för att slippa lyfta på locket på tomma tunnor, skulle ta mycket längre tid att stanna vid varje tomt..Ställer alltid några stöl på tunnan på julaftonsveckan.13th Marine skrev:
Vill jag något så så väntar jag in sopbilen och pratar med sophämtaren.
Jag frågade alldeles nyss en kompis som för ett tiotal år sen jobbade som sopgubbe varför tunnorna vändes. Han kunde såklart inte svara för alla sopgubbar men han gjorde det ibland om det var blött i tunnan så "slabbet skulle rinna ur", som han sa. Någon hemlig kod var det enligt honom inte.M Mawe85 skrev:
Således en form av kundservice. Men det behöver det ju inte var i ditt fall. Enklast är ju att fråga din sopgubbe
Ska jag flytta på brevlådan för att en av brevbärarna är lat, ohyfsad och inte fattar pikar? Eller sitta hemma och vänta på honom? Knappast, den står rätt enligt reglerna. Jag har försökt ringa och skriva brev. Hamnade bara i växeln igen och brevet slarvade väl Postnord bort, för jag fick aldrig någon respons.Keiller skrev:
Att flytta på postlådan har aldrig fallit dig in? Eller åtminstone pratat med honom eller henne om den sönderkörda gräsmattan?
Måste ju gå åt mer energi att dels irritera sig, dels hålla på att spärra av med stenplattor, jordsäckar, sopsäckar och avspärrningsband än att flytta postlådan de få metrarna som behövs för att få en glad brevbärare och en fin gräsmatta utan hjulspår, sopsäckar, stenplattor och så vidare.
Det är inte för att vi ska slippa behöva lyfta locket och kolla. Utan det är för att folk inte ska slänga sopor i sommarkärlen, för är det sopor i dom så behöver vi åka ut och tömma dom.B bopakoster skrev:Hos mig så lägger man sommarboendes plasttunnor ner. Jag tycker det ser illa ut men förstår att det är för att slippa lyfta på locket på tomma tunnor, skulle ta mycket längre tid att stanna vid varje tomt..Ställer alltid några stöl på tunnan på julaftonsveckan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 801 inlägg
Hos oss är sommartunnorna markerade med en röd klisterlapp istället.B bopakoster skrev:Hos mig så lägger man sommarboendes plasttunnor ner. Jag tycker det ser illa ut men förstår att det är för att slippa lyfta på locket på tomma tunnor, skulle ta mycket längre tid att stanna vid varje tomt..Ställer alltid några stöl på tunnan på julaftonsveckan.
Fast nu handlar det inte om när jag vill prata med dom, annars kan jag ju vända tunnan uppochned, det verkar ju funka för att lämna information med...
Den står nog inte så särskilt rätt om brevbäraren behöver backa med cykeln. Men du gör som du vill. Räkna dock inte med att brevbäraren gör som du anser att hans jobb ska göras.T tanaris skrev:Ska jag flytta på brevlådan för att en av brevbärarna är lat, ohyfsad och inte fattar pikar? Eller sitta hemma och vänta på honom? Knappast, den står rätt enligt reglerna. Jag har försökt ringa och skriva brev. Hamnade bara i växeln igen och brevet slarvade väl Postnord bort, för jag fick aldrig någon respons.
Jag tror nog att den där brevbäraren anstränger sig mer än vad du eller jag gör. Stress 7-16. Övertidsstopp och hinner inte alltid med att dela ut all post. En runda med 900 villor eller 120 portar med 3 trappor upp och ner som skall delas ut måndag till fredag. Detta till en lön som inte är speciellt bättre än städares. Om det är en låda som är felplacerad så gör det inget. Men när man skall cykla in och backa på 30% av ställena så handlar det inte längre om lathet. Jag blev tillfrågad att flytta min låda och naturligtvis gjorde jag det. Jag har en kompis som jobbar på PostNord och det är ingen rolig stämning just nu där de förväntas ha samma service men brevvolymerna totaldyker.T tanaris skrev:Ska jag flytta på brevlådan för att en av brevbärarna är lat, ohyfsad och inte fattar pikar? Eller sitta hemma och vänta på honom? Knappast, den står rätt enligt reglerna. Jag har försökt ringa och skriva brev. Hamnade bara i växeln igen och brevet slarvade väl Postnord bort, för jag fick aldrig någon respons.
Det må så vara, men jag är fullständigt övertygad om att de har rutiner för att begära att folk flyttar på felplacerade brevlådor. T ex genom att lämna ett brev i dem, företrädesvis med kontaktuppgifter så att man kan ringa någon och diskutera lämplig placering. Eftersom det dessutom bara rör sig om en specifik brevbärare (hans kollegor gör rätt) är jag också ganska övertygad om att det handlar mer om lättja.Silver78 skrev:
Jag tror nog att den där brevbäraren anstränger sig mer än vad du eller jag gör. Stress 7-16. Övertidsstopp och hinner inte alltid med att dela ut all post. En runda med 900 villor eller 120 portar med 3 trappor upp och ner som skall delas ut måndag till fredag. Detta till en lön som inte är speciellt bättre än städares. Om det är en låda som är felplacerad så gör det inget. Men när man skall cykla in och backa på 30% av ställena så handlar det inte längre om lathet. Jag blev tillfrågad att flytta min låda och naturligtvis gjorde jag det. Jag har en kompis som jobbar på PostNord och det är ingen rolig stämning just nu där de förväntas ha samma service men brevvolymerna totaldyker.
Nä men ett par kompisar gör det, tyvärr inte i mitt område.raveper skrev:
Så jag har fått lära mej av dom vad som gör en sliten sopgubbe glad.
Utöver lite öl och lunch pengar brukar ställa ut nått att dricka åt dom när det är varma sommar dagar och hålla rent och snyggt i och runt soptunnor/postlåda för deras och våran trivsel.
Gör lika åt med brevbäraren med.
Bor utanför tätbebyggt område, ibland händer det att jag ställt någon maskin eller lastbilen framför soptunnor och brevlådan.
Men det har inte föranlett några problem med varken sopgubbar eller brevbäraren, tunnorna har blivit tömda och ställda på sin plats och posten har delats ut.
Så jag tror att man blir bemött så som man bemöter andra.
Ja det vore illa att flytta på brevlådan så att det underlättar för brevbäraren.T tanaris skrev:Ska jag flytta på brevlådan för att en av brevbärarna är lat, ohyfsad och inte fattar pikar? Eller sitta hemma och vänta på honom? Knappast, den står rätt enligt reglerna. Jag har försökt ringa och skriva brev. Hamnade bara i växeln igen och brevet slarvade väl Postnord bort, för jag fick aldrig någon respons.
Att alltid ha rätt enligt reglerna gör inte livet så lätt att leva alla gånger.
Blir det mycket besvär för dej att flytta lådan som tex långt att gå eller liknande.
Undrar vem som har mest besvär 5 dagar i veckan en brevbärare som delar ut post i hundratals brevlådor om dan eller kunden som får gå någon extra meter om dan för att ta in posten
Jag misstänker att du är ironisk. Annars undrar jag ju stilla vilka andra yrkesgrupper du tycker ska ha en platta öl för att utföra sina arbetsuppgifter?W wildeside skrev:
Att prata med dem kan ju låta som ett rimligare tips, men liksom mig tror jag de flesta jobbar då soptömningen sker.
Ska man resonera så är det ju i förlängningen enklast för brevbärarna är väl om alla hämtar sin post på närmaste postkontor...W wildeside skrev:Ja det vore illa att flytta på brevlådan så att det underlättar för brevbäraren.
Att alltid ha rätt enligt reglerna gör inte livet så lätt att leva alla gånger.
Blir det mycket besvär för dej att flytta lådan som tex långt att gå eller liknande.
Undrar vem som har mest besvär 5 dagar i veckan en brevbärare som delar ut post i hundratals brevlådor om dan eller kunden som får gå någon extra meter om dan för att ta in posten![]()
Jag ser inte det här som mitt problem. Jag har ingen aning om var den bästa placeringen av brevlådan är, den har stått där den står i över 40 år. Jag kan inte flytta den "någon meter", för då hamnar den på någon annans mark. Jag kan flytta den till andra sidan huset, men ingen annan har brevlådan på den sidan och jag vet inte från vilket håll brevbäraren kommer, så då kan det bli ännu sämre. Jag vet ju inte ens om det är ett reellt problem eller om en av brevbärarna bara är lite extra lat...
...vilket var hela min poäng. Tycker de att nuvarande placering är ett problem så är det väl bara tala om det på lämpligt sätt istället för att sabba min egendom eller vända på soptunnan eller vad man nu tycker är en lämplig markering?