Byggahus.se

Sopgubben ställer tunnan upp och ner....

1. R
    Medlem Nivå 6
    Dina förutsättningar kanske inte är exakt likadana som för alla andra?

För mig finns det flera anledningar. Det är betydligt längre att gå ut till vägen än där den normalt står. Det är inte speciellt snyggt att ha en soptunna stående vid vägen. Den förstör gräsmattan och står i vägen för roboten.

• Laddar…
  2. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    För att den luktar så vidrigt om den står mitt i solen?
    För att gräset under den blir dåligt om den står på gräset bredvid brevlådan?
    För att den står synnerligen dumt om den står på garageuppfarten så att man måste flytta den varje gång man ska in eller ut med bilen?

Är ju inget besvär att flytta den 4 meter och ställa den mitt på garageuppfarten på tömningsdagen och annars låta den stå i skuggan mot garageväggen gömd bakom en väldoftande klematis.

3. Keiller
    Husägare · Nivå 8
    Såklart andra inte har samma förutsättningar som vad jag har. Det ser ju olika ut överallt och det var liksom lite därför jag funderade lite löst på vad för anledningar det finns.

Själv är jag mest glad att jag kan ha min tunna där jag har den. Dels slipper jag rulla omkring med den, dels gör den minst "skada" där. Den står inte i vägen och jag behöver inte besväras av eventuell odör, då den inte står i anslutning till hus eller garage och jag slipper glömma att ställa den på plats på tömningsdagarna.

Redigerat 12 mar 12:14
  4. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    :worried:
    Återvinningstunnan bara halvtömd idag, man kan ju tycka att man borde titta efter varför inte locket stänger ordentligt när man ställer tillbaka tunnan...

5. MariaiÖstergötland
    Husägare Nivå 7
    Hur menar du nu? Om inte locket stängs så är väl tunnan full till bredden? :thinking:

6. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Sorry för otydligheten, har fyrfackstunnor, där två av facken är insatser som sitter i de två andra.
    Så när de tömde fick de inte tömt den stora utan det fastnade en bot upp, och få gick inte insatsen i, samt locket inte att stänga ordentligt.

7. MariaiÖstergötland
    Husägare Nivå 7
    Aha, då fattar jag. Rent slarv. Nästa gång ställer du hela skiten upp och ner.

8. E
    Medlem Nivå 1
    Hej! Jag har ingen erfarenhet av fyrfackskärl, men har tömt ex antal bruna ( komposterbart material) och gröna, alltså "vanliga tunnor". Ett vanligt problem med de bruna är att matavfall fryser fast i tunnan. De flesta sopgubbar brukar då "skaka" kärlet med lyften (vilket man i regel inte får för det sägs skapa extra slitage). Alternativt lyfta tunnan en bit, manuellt alltså, och släppa ner den på kanten mitt emot hjulen för att få innehållet att lossna. Det blir ett extra moment som sliter hårt på axlar och armar.
    I vårt system var det heller inte tillåtet att lyfta tunnan en extra gång när man märkte att det var grunks kvar. Det innebar i sin tur att man manuellt måste gå in och markera i datorn varför kärlet hissats två gånger. Vilket tog ytterligare dyrbar tid
    Säg så här. Det datasystem vi använde var så att att säga inte optimalt. I upphandligen var det kundens ansvar pm innehållet i tunnan frös och fastnade.
    Ibland läser jag hur sanslöst bra betalt sopgubbar har. I praktiken ligger en normallön för fast anställd mellan 27-32' beroende på var i landet du arbetar. Det går att tjäna mer men det har ett pris som är att springa, köra för fort (företaget betalar inga böter), slita och dra. Helst ska man inte orsaka olyckor och det är bra att inte bli påkörd när man arbetar efter hårt trafikerade vägar. Det är ju konstigt att sopbilar som är stora, tunga och rätt lätta att känna igen ändå tycks synas så dåligt trots saftblandare och all möjlig belysning.
    Den genomsnittliga pensionsåldern för en sk miljöarbetare är under 58. Guess why...
    PS apropå illaluktande tunnor. Det är kundens ansvar att hålla tunnan något så när under spygränsen. Samvetsfrågan hur många som regelbundet tar trädgårdsslanegen och spolar ur lite gegga.

9. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Inte hissa kärlet två gånger? Låter som en väldigt konstigt regel.

Nu fryser som tur är pappen inte fast i 5+ ute, men vi får instruktioner till varje vinter att hantera frastfruset själva.

Det som är mest störigt för mig är att vi redan idag upplever att återvinningstunnan töms för sällan så vi knappt får plats med all papp, nu när tunnan är mer än halvfull redan efter tömningen och det är tömning en gång i månaden så innebär det att jag kommer behöva ta hand om det själv.

Det är ju ganska svårt att provtömma en tunna själv för att se så att allt innehåll rinner ut enkelt.

10. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Skickade ett vad jag hoppas tolkades som ett neutralt mail till återvinningsavdelningen.
    Fick svar nästa arbetsdag att det bara vara att låta tunnan stå framme så tömmer de när de har en bil i närheten. Morgonen dagen efter var tunnan tömd. (y)

11. R
    Allvetare Nivå 1
    Fan, när jag var liten och bodde i radhus stod soptunnan dikt mot väggen bredvid trappan, men grejen är att den var till 2/3 NERGRÄVD(!) så locket var ca 30-40 cm över marknivån. Säcken var av ett utomjordiskt material som tålde vad som helst (har den kvar fortfarande, kanon att använda vid lövkrattning) och hade ett rött bärhandtag på undersidan som sopgubben använde för att tömma säcken innan den sattes tillbaka i tunnan, hängande i en stålring i varje hörn av tunnan. Kan absolut inte fatta det där med att tunnan var nergrävd, otroligt idiotiskt, men sopgubbarna i trakten var av ett virke som skulle ha platsat i "Sagan om ringen": man skrämde inte barn med dem, man skrämde ORCHER!

Minns att farsan alltid ställde ett par pilsner på soptunnelocket, sommar som vinter, och var det riktigt varmt ute ställde han biran i en hink och lät trädgårdsslangen smårinna ner i hinken. En annan tid.

Helt ovidkommande berättelse egentligen, ville mest påstå att arbetsmiljön för sopgubbarna förbättrats de senaste femtio åren.

12. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Vårt hus från 71 har soptunnan på baksidan av huset, 50m från vägen, ned för källartrappan innanför en ståldörr och upphängd.

Idag tar de tunnan som är på tre hjul max 3m från huset.

Verkligen en annan tid.