Byggahus.se

Sopgubben ställer tunnan upp och ner....

1. V
    Medlem · Nivå 6
    Jag vet faktiskt inte vilket ord jag vanligen använder, förmodligen båda, men för mig sitter postlådan ca 1m från brevlådan så oavsett vilket är båda på samma ställe ca 100m från huset.

2. T
    Medlem Nivå 7
    Jag vet inte vem du pratar om som sitter hemma på dagarna. Jag har ställt saker ivägen, motsvarande tidigare staket, vid några tillfällen för att visa att jag inte tycker det är ok att förstöra annans egendom. Även om man jobbar med att cykla flera mil per dag på en tung EL-cykel borde man förstå att vi inte tagit bort det gamla staketet för att underlätta postleveranser, utan för att det var ruttet.

Återigen: om någon hade påtalat att placeringen är dålig - dvs kommunicerat - hade det inte varit något problem.

Är det för mycket begärt? Jag vet ju att de har rutiner för det, för vi har fått lappar i brevlådan tidigare där de påpekat att snöskottningen varit undermålig när föreningens inhyrda snöskottare lagt upp vallar i vägen.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 13
    Cykelspåren i gräsmattan är i allra högsta grad kommunikation.
    Så, då har du inget problem längre. PostNord har kommunicerat. Flytta brevlådan nu.

4. T
    Medlem Nivå 7
    Skitsnack, jag trodde det var ungarna och hade trott det fortfarande om jag inte hade kollat kamerorna.

5. E
    Medlem Nivå 1
    Ja så kallade sidlastare har en arm som styrs inifrån hytten. Chaffören sitter till höger och styr med en joystick. En "baktömmare" har ett eller flera fack där bak på bilen. Sk fyrfacksbilar finns också. Oavsett vilket bygger systemet på att kunden klarar av att följa några enkla regler. Till exempel kring sortering.

• Laddar…
  6. Pytt
    Besserwisser Nivå 6
    Ska man visa uppskattning för det där lilla extra att sopgubben ställde kärlet upp och ner? För det är väl ändå det den här tråden handlade om? Fattar inte tipset att man ska ge dem whiskey när man är missnöjd med deras jobb eller inte förstår vad de försöker säga en genom sitt konstiga agerande...
    Mina sopor töms som de ska, någon gång har mitt kärl och grannens bytt plats vilket varit irriterande men inte värre än att byta tillbaks dem. Kommer inte dricksa mina sopgubbar medan de bara gör sitt jobb som de (förhoppningsvis) redan får lön för, en helt annan sak om de "gör det lilla extra" som du säger men det verkar ju inte vara fallet i TS trådstart iaf.

• Laddar…
  7. V
    Medlem · Nivå 6
    Står era kärl alltid redo för tömmning eftersom det verkar vara nåt problem om dom flyttas och blandas ihop med grannens? Här får man ställa ut dom vid vägen om man vill dom ska tömmas och därefter drar man tillbaka dom till var man nu tycker bästa platsen är mellan tömmningarna. Sen har dom ju nån kod som läses av maskinen och man betalar endast ifall kärlet töms. En grundavgift finns så klart sen är det 75kr per tömmning om man ställer ut kärlet oavsett om den är tom eller full. Det töms varannan vecka men vi brukar kunna hoppa över 2 st, så var 6:e vecka ställer ni ut tunnan. Matavfall i dess speciella tunna påverkas dock inte av detta så den ställer vi ut varje gång om det är varmt ute, på vintern kanske varannan gång.

• Laddar…
  8. Pytt
    Besserwisser Nivå 6
    Antar att det var menat till mig?
    Ja, de står precis bredvid vägen och dessutom precis bredvid varandra, är ju dessutom fyra tunnor eftersom vi båda har separata för matavfall, så är nog bara därför det blivit fel. Mänskliga faktorn och sådär. Händer absolut inte särskilt ofta och var längesedan sist nu så upplever det inte som ett stort problem, annars hade jag kontaktat dem såklart.
    Vi kan välja att få dem tömda lite mer sällan om man inte har så mycket sopor (det har jag gjort), men det är något man helt enkelt anmäler till kommunen då så blir ens fasta avgift för antalet tömningar mindre. I övrigt betalar vi per kilo. Om jag ställer undan tunnan för att den inte ska tömmas så kommer jag ändå behöva betala samma grundavgift enligt min uppfattning.

9. Keiller
    Husägare · Nivå 9
    Du missuppfattade mitt inlägg, som var en sidodiskussion i ämnet sopgubbar. Inte exakt on topic av trådstarten men stolpe in.

10. H
    Medlem Nivå 3
    Vilken lyx att ha så nära till brevlådan! Numera bor jag i lägenhet så vi har ju postlådan på dörren. Annars tyckte jag att det jobbigt när jag bodde i hus att behöva ta sig ut till postlådan även i regn och rusk för att kolla om man har fått någon post.

Det hände ju även att sopgubben vände på soptunnan men då var grannen till hjälp och förklarade vad problemet kunde tänkas vara, så det löste sig.

11. MariaiÖstergötland
    Husägare Nivå 10
    Får rysningar, jag hade blivit tokig! Avskyr att bli tillrättavisad, men att bli tillrättavisad för något som jag inte ens gjort!
    Men din sopgubbe måste ju iallafall ha gott om tid som hann att lämna den där lappen. (y):crysmile:(y)

12. R
    Medlem · Nivå 7
    Jag har inget emot den lappen. Den var förtryckt så det gick nog inte åt speciellt mycket tid att lämna den, och "jag" (hushållet) hade ju faktiskt gjort fel.

Däremot funderar jag ju på om tunnan mitt på garageinfarten är något barnsligt sätt att "ge igen" för den incidenten, eller om jag fortfarande gör något fel som de inte har en färdig lapp för. Knepigt.

Jag lämnar i.a.f. en lapp nu på fredag när det är soptömning och ber dem ställa kärlet där de fann det. Står det fortfarande i vägen när jag kommer hem så får det väl bli kontakt via annan väg. Sen har jag väl tunnan slängd i rabatten istället ;)

• Laddar…
  13. Höörsbo
    Medlem Nivå 1
    Kan vara så att ditt kärl inte står på bestämd tömingsplats och att du inte betalar gångavstånd då kan de göra så, men jag håller med om att det är löjligt att ställa kärlet mitt på uppfarten när de kunde ställa till sidan, småaktigt jag tycka iaf. Är man inte nöjd med tömning platsen kan man säkert komma överens med företaget om var den ska vara

14. R
    Medlem · Nivå 7
    Nej, jag rullar ut kärlet till tomtgränsen vilken är precis längs med gatan de kör på, och precis jämte infarten. De behöver bara kliva av bilen för att ta det, inte gå någonstans alls.

Att ställa tillbaka det på gräset där de tog det eller mitt på infarten är en skillnad på ca 2 meter. Det är heller ingen höjdskillnad eller annat som skulle göra det svårare eller jobbigare.

• Laddar…
  15. Keiller
    Husägare · Nivå 9
    Jag har min tunna står på samma plats jämt, vid tomtgräns, bredvid garageinfarten på fyra cementplattor. Den hamnar där efter tömning också.

Vet inte varför en del rullar fram och tillbaka med soptunnorna men det finns väl någon anledning till det.