Byggahus.se

Sonos Play:1 som en Connect eller Connect:Amp

1. P
    Medlem · Skåne · 182 inlägg

Plura

Medlem
    Hej

Någon annan som tänkt runt detta?

Att använda en Sonos Play:1 som en Connect eller Connect:amp. Jag vill inte ha högtalarna framme utan de ska sitta i taket. Då behövs antingen flera Ampar eller några Connectar med en flerkanalförstärkare. Amp kostar 3878:- Connect 2646:- och en Play:1 1701:- (prisjakt 131212)

- Förlänga högtalarkablarna från Play:1 till en högtalare i taket så blir Play:1 en light Amp >2000:- besparing
    - Borde finnas en lågnivå i Play:1 som förstärks till högtalaren, hitta denna lågnivå och dra ut till en förstärkare så blir Play:1 en Connect. nästan 1000:- besparing

Att modifiera en produkt som är ansluten till 220V är självklart inte att rekommendera men det är inte den delen man rotar i, men pga detta klassar jag jag inlägget som rent hypotetiskt och inget som kommer realiseras.

/P

2. F
    Medlem · 1 388 inlägg

fredl

Medlem
    Funderade på just detta igår. En annan skillnad är dock att connect har line in för t.ex. Airport express. De borde dock ta fram en billigare connect 3kkr per passiv zon är för dyrt imo. Hade Sonos klarat Spotify Radio och / eller AirPlay så hade vi nog satsat på ett sådant system.

3. Raskus
    Medlem · Jämtland · 1 272 inlägg

Raskus

Medlem
    Jag har tänkt tanken, synd att play 1 inte har ljudutgångar. Men då skulle den ju som sagt bli en konkurrent till Connect.

Jag byggde en egen lösning istället med Raspberry pi och en billig t-amp. Fungerar riktigt bra.

Nu börjar det dyka upp enheter som stöder Spotify connect, ganska dyra än så länge men inom något halvår har vi nog rena mottagare för under tusenlappen.

4. F
    Medlem · 1 388 inlägg

fredl

Medlem
    Har testat party mode via Airport och det är inte helt synkat mellan Airport, Apple tv och airplay i förstärkaren (dessutom klarar den inte Spotify connect Eller airplay pa zon 2).

5. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 885 inlägg

pelpet

Medlem
    Jag har också tittat på spotify connect och det verkar som att det ska komma rena mottagare (motsvarande connect:amp) till rimligt pris. Det är dock oklart om multiroom kommer att fungera.

Jag har börjat bygga på en lösning som blir betydligt enklare och billigare. Nackdelen blir att man inte kan styra volymerna i varje zon från en central punkt utan då får man använda volymkontrollerna i varje rum. Jag räknar på ca 1500 kr/zon för högtalare och volymkontroller, ca 4000 för recievern (typ pioneer VSX-1123).
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    attachment.php?attachmentid=100621&d=1386461267.png

6. F
    Medlem · 1 388 inlägg

fredl

Medlem
    Multiroom kommer med största sannolikhet inte att komma till Spotify Connect.

7. nattugglan11
    Medlem · 1 075 inlägg
    Nyfiken, ska du ha 4st takhögtalare och mata dessa med kabel från 1st play1? ..låter som en smart lösning om du kan stoppa undan play-enheten på ett smidigt sätt samt att den kan få ström. Men din fråga kvarstår såklart huruvida det går, samt om det behövs en extra stärrkare.

Men visst behöver du en connect eller bridge i vilket fall som helst för att "snacka" med din tänkta play1-enhet?

Är det värt mödan att modifiera taket kontra den musikkvalitetsförsämring som detta innebär. Jag har aldrig hört takhögtalare som låter vettigt - :rolleyes: Det finns annars hyfsade vägghögtalare, Audiovector K-X vill jag minnas jag lyssnade på för 6år sedan, enskild låter de inte så jättesexiga men med en sub (minivee) så lät de över förväntan. Men det blir ganska dyrt.

Redigerat 7 jan 2014 01:29
  8. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 885 inlägg

pelpet

Medlem
    Här slaktar man en Sonos play:3. Och att ersätta högtalarna verkar ju inte vara särskilt svårt.

Sedan måste jag hålla med nattugglan11 i frågeställningen. Ska man ändå köra sonos så är det kanske bäst att helt enkelt köpa sonosprylar? För de 2300 som en Play:3 kostar får man ju en snygg, komplett och lättinstallerad enhet som ger hyfsat bra ljud. Med ett väggfäste så blir den också rätt diskret. Eller två sonos play:1 or om man vill ha bra stereo. Som jag fattat det så är connect:amp och connecten bäst om man vill satsa på bättre ljud.

Jag var inne på hifiklubben och lyssnade på en play:5 och en connect:amp med två dali zensor 1 och det var betydligt bättre ljud med dali-högtalarna.

9. vespaman
    Medlem · Stockholm · 875 inlägg

vespaman

Medlem
    Beror väl på var grejjorna sitter; jag kör connect + sep. amp + takhögtalare i badrummet (amp+connect monterat i skåp på andra sidan väggen). Självklart är det inte lika bra ljud som i vanliga konfigurationer, men badrum, garage och andra "hårda" rum är ju ändå hel-kassa för hifi. Dock är det supernice att ha musik även i dessa typer av rum.
    I garaget kör jag connect:amp, som är monterad på andra sidan väggen för att skydda den mot allehanda damm osv.

10. nattugglan11
    Medlem · 1 075 inlägg
    Personligen skall jag införskaffa en play1 och ställa på badrumsskåpet där jag har ett eluttag:) ...så slipper jag upp i taket o böka :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.