Nu när temperaturen börjar gå upp och även solen tittar fram så kickar mitt sommarurkoppling in. Då stänger ju värmebärarpumpen.

men min fråga är, ska växelventilen ställa sig i VV läge då? Min gör det men skall den göra så. I vanliga fall så står den ju alltid i radiatorläge även om det inte vinns något värmebehov, går bara över till VV när det finns behov där.

Ser inte varför den skulle stå i VV läge under sommarurkoppling.

På sommaren vill man ju inte att den "läcker" någon värme alls i radiatorsystemet eller motsvarande. Tycker det är bra att den står på varmvatten då.

Nä men det ska den ju inte göra oavsett vart den står. Problemet är att jag får någon sorts egencirkulation i kretsen när växelventilen står på VV och värmebärarpumpen är av. Det i sin tur gör att tempen sjunker i VV som sen startar upp kompressorn för att putta upp tempen i VV igen. Så i sommarläge så går min kompressor oftare men i korta stunder.

Då går inte ventilen tillbaka och stänger mot värmen som den ska, det kan du känna med handen på rören vid ventilen, vilken sorts ventil har du, en med en arm som vrider sig eller utan arm,, ett foto på den är bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.