Byggahus.se
H
Som sagt tack för all input.. dock känns som man går mellan hopp och förtvivlan utifrån alla teorier.
Som jag nämnt ovan så känns lukten inte kemisk men ja, typ som sommarstugeliknande. Jag är sedan tidigare extremt känslig för denna lukt. Bland de värsta lukter jag vet så jag får lite panik. Speciellt när kläder börjar lukta.

Kan tillägga att de rum som inte luktar är de rum som är ordentligt uppvärma såsom vårt sovrum, toaletter och tvättstugan. Känns så märkligt allting. Min man känner inte lukten lika tydligt.

Om jag hade känt denna lukt på visningen hade jag reagerat starkt men då fanns den liksom inte.

13th Marine 13th Marine skrev:
Då skulle jag tro att det allmänt är väldigt dåligt luftombyte i huset.

De gamla fönsterna var troligtvis ganska otäta och släppte in luft (det var meningen) för att spara energi och minska det kalla draget tätade man eller bytte ut fönsterna till täta. Detta leder helt plötsligt till att den redan från början ej optimala självdragsventilationen blev ännu sämre.

Själv sitter jag i en liknande sits och planerar helt sonika att installera ett modernt ventilationssystem med mekanisk från och tilluft med värmeväxlare (FTX).
Ovan är förmodligen svaret på era problem. 70-talsbyggen är ett svar på den stora oljekrisen, plus de efterföljande oljekriserna, och man bytte radikalt byggsätt av småhus. Mycket isolering och moderna material, men inte särskilt mycket ventilation. Man klädde en träregelstomme i en tjock "dunjacka" av isolering och plastade invändigt.

Problemen kommer ofta av att fukt från utandningsluft, matlagning och tvätt/bad inte ventileras ut tillräckligt snabbt. Har därtill nya täta fönster installerats och befintliga ventiler tagits bort kan det snabbt komma fukt i väggarna och skapa mögeltillväxt. (plastningen i väggarna gjordes kanske inte tillräckligt noggrant, det har slagits tavelspikar igenom den, eller så har den spruckit efter 40+ år och nu har fukten fångats inne i väggen)

Jag skulle rekommendera att nu tar upp ett inspektionshål i någon av väggarna där lukten är värst och titta och mäta. Ta upp ventilerna och försök återställa luftväxlingen,eventuellt också sätta in en luftvärmeväxlare för ökad ventilation utan att förlora allt för mycket energi (tex Mitsubishi Electric VL-100 eller VL-50).

H
K kalle55 skrev:
Ovan är förmodligen svaret på era problem. 70-talsbyggen är ett svar på den stora oljekrisen, plus de efterföljande oljekriserna, och man bytte radikalt byggsätt av småhus. Mycket isolering och moderna material, men inte särskilt mycket ventilation. Man klädde en träregelstomme i en tjock "dunjacka" av isolering och plastade invändigt.

Problemen kommer ofta av att fukt från utandningsluft, matlagning och tvätt/bad inte ventileras ut tillräckligt snabbt. Har därtill nya täta fönster installerats och befintliga ventiler tagits bort kan det snabbt komma fukt i väggarna och skapa mögeltillväxt. (plastningen i väggarna gjordes kanske inte tillräckligt noggrant, det har slagits tavelspikar igenom den, eller så har den spruckit efter 40+ år och nu har fukten fångats inne i väggen)

Jag skulle rekommendera att nu tar upp ett inspektionshål i någon av väggarna där lukten är värst och att nu mäster fukten med en sond i övriga väggar. Ta upp ventilerna och försök återställa luftväxlingen,eventuellt också sätta in en luftvärmeväxlare för ökad ventilation utan att förlora allt för mycket energi (tex Mitsubishi Electric VL-100 eller VL-50).

Tack för svar.
Ja det känns på nått vis som att det är diverse material i huset som fått hög fuktighet och börjat stinka! Vi öppnade genast alla ventiler och jag ökade effekten på den mekaniska ventilationen så att det drog mer från våtutrymmena. Jag har satt papper mot ventilerna och de sugs fast så det drar bra i dom nu ialf. Frågan är ju även om och när ventilationsröreb är rengjorda?! Kanske ska göras.

• Gilla
kalle55
  • Laddar…
J
Du skrev att tilluftsventilerna (förstod jag det som) var stängda på hela ovanvåningen när ni flyttade in. Var den mekaniska frånluften igång då? Det är inte så att den då sugit in luft från otätheter från t.ex. vinden så det är det som luktar?
Den mekaniska frånluften kan bara suga ut så mycket luft som kan komma in, och luften tar alltid enklaste vägen in. Är ventilerna stängda så kommer luften in andra vägar.

H
Det stämmer, tilluftsventiler helt igensatta . Frånluften var igång. Vi har inte varit uppe på vinden än och luktat. Det värsta är ju att man bli immun mot lukten efter några sekunder.. men den känns tydligt när man lämnat huset och luktar på kläderna...

Är mest orolig för våra små barn här hemma :(

• Gilla
TNN
  • Laddar…
Gör plastkassetestet. Lägg en på i huset i ett par dagar. Stoppa ner den i en annan påse och öppna den på ett helt annat ställe än i huset. Mögel ger en distinkt doft

H
A affepaffe skrev:
Gör plastkassetestet. Lägg en på i huset i ett par dagar. Stoppa ner den i en annan påse och öppna den på ett helt annat ställe än i huset. Mögel ger en distinkt doft
En påse menar du?
Luktar plasten mer då än typ klädesplagg(som redan stinker)
Det är just det också, hur luktar egentligen mögel..jag tycker ju att sommarstuge lukt luktar mögel.. men äter igen, finns ingen frän stickig lukt.

Det testet brukar man använda om man är osäker om det luktar eller inte. Just eftersom man blir "luktimmun" så fort. I ert fall vet ni ju redan om det så jag tror inte det gör er så mycket klokare.

Jag tycker inte du ska oroa dig för er hälsa i nuläget. OM det skulle visa sig vara problem så är det långvarig exponering som kan bli problem. Eftersom du själv uppenbarligen har förmånen(?) att ha en känslig näsa så kan du ju också snabbt uppfatta om lukten minskar.

Som flera sagt innan så se till att få upp värmen i huset och att få fart på ventilationen.

Ofta är kökets grundventilation bortrenoverad, i så fall bör ni ordna med ett frånluftsdon i köket. Vi hade samma sak hos oss efter att föregående ägare renoverat lite för ivrigt.

Lukter är väldigt svåra att beskriva och lokalisera. Mitt råd är att ni börjar med att ringa er besiktiningsman och därefter eventuellt tar in en fuktexpert. Jag upprepar också att ni bör ta reda på vilka åtgärder som gjordes vid vattenläckan i köket. Jag hade koncentrerat min "felsökning" dit i första hand efter att ha fått ordentlig ventilation.

Som en anekdot kan jag berätta att vi helt plötsligt en tidig sommar fick mögellukt i huset. Jag kände den, men inte min fru. Eftersom vi bor i 70-talshus så lyste ju alla varningslampor. Jag for runt som en knarkhund i vartenda skrymsle och vrå men kunde inte hitta källan. Efter ett par dagar hittade jag källan av en slump. Minsta killen hade ett gammalt äpple i ryggsäcken.... Det var inte så fräscht...

• Gilla
Stiftet och 2 till
  • Laddar…
Varning för att kalla in diverse experter som gärna säljer på en diverse luftanalyser och renare eller t.o.m är sugna på att projektera ett syllbyte. Jag hade en här hemma efter rekommendation och fick senare höra andras erfarenheter av den killen.

Självfallet ska man kolla upp referenser mycket noga innan man plockar in någon, annars kan man ju få vilket rikspucko som helst innanför ytterdörren.

Dessutom är det klokt att ta in både second och third opinion.

mexitegel mexitegel skrev:
Lukter är väldigt svåra att beskriva och lokalisera. Mitt råd är att ni börjar med att ringa er besiktiningsman och därefter eventuellt tar in en fuktexpert. Jag upprepar också att ni bör ta reda på vilka åtgärder som gjordes vid vattenläckan i köket. Jag hade koncentrerat min "felsökning" dit i första hand efter att ha fått ordentlig ventilation.
This.

@TS: Vattenläckan är ju högintressant ... Hur länge har det läckt? Vad betyder "lagning"? Är det att man fixat droppandet bara? Har ni mätt fukt i nederkant på väggarna i närheten av där det läckte?

H
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
This.

@TS: Vattenläckan är ju högintressant ... Hur länge har det läckt? Vad betyder "lagning"? Är det att man fixat droppandet bara? Har ni mätt fukt i nederkant på väggarna i närheten av där det läckte?
Ej mätt.
Men lukten är liksom ffa i hall och intilliggande sovrum. Och sprider sig i huset.
Lagning= fixat droppandet.

Om det är stor fuktskada där kan det vara osynligt och luktlöst länge? Varför skulle det börja lukta just nu när de inte bott där på några v ?

H husisen skrev:
Ej mätt.
Men lukten är liksom ffa i hall och intilliggande sovrum. Och sprider sig i huset.
Lagning= fixat droppandet.

Om det är stor fuktskada där kan det vara osynligt och luktlöst länge? Varför skulle det börja lukta just nu när de inte bott där på några v ?
Tja, jag vet inte vad det skulle bero på .. men det är ju något som förändrats på det senaste ... det mesta annars (antar jag) har varit statiskt några år minst? (igensatta ventiler, täta fönster, impregnerad syll etc.)

H
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, jag vet inte vad det skulle bero på .. men det är ju något som förändrats på det senaste ... det mesta annars (antar jag) har varit statiskt några år minst? (igensatta ventiler, täta fönster, impregnerad syll etc.)
Ventilerna oklart. Men fönster och syll, ja.

J
Sen kan ju "sommarstugelukt" vara lite vad som helst. Var på en husvisning mitt ute på landet (är själv uppväxt på landet) och ett par kläcker ur sig att stugor på landet har så mysig doft. Själv tyckte jag det stank musskit i hela huset.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.