Byggahus.se
Hej, har en tråd uppe kring innermiljön i vårt fritidsboende men tänkte ta detta separat.

Har ett dritidsboende på ca 55m2. Är en timmerkpk med en påbyggnad som är gjord under åttiotalet. I samband med det isolerade man också vinden i timmerkåken och gjorde lite annat. Bland annat satte man in en separett och spisfläkt Nu till det fantastiska. Det är bokstavligt talat bara två rör som går rakt upp på kallvinden. Tidigare var det tegeltak men vi bytte ut det i somras till plåt då det gamla var i extremt dåligt skick. Det finns också vad jag tolkar det som en tillluftsventil i taket på toan. Det är hålet på bilden där det är ett hål rakt ner i isoleringen.

Det svarta runt det ena röret är inte mögel utan döda flugor.

Frågan är vad jag gör nu. Ska jag dra ut rören så de får utfart genom väggen så har jag "lite" jobb framför mig. Är ca 15 cm tjocka timmerväggar som är extremt hårda. Bara fråga killen som satte in luftvärmepumpen. Hålen var 1/5 så stora men tog 1,5 timme styck. Ska jag dra upp det genom taket med någons hjälp eller ska jag göra en enkel lösning och skicka ut det genom dörren till vinden?

Jag förutsätter att det inte är jättebra att bara dra upp det hela på vinden och sedan hoppas på det bästa, vilket förra ägaren gjorde. Har sett lite tendens till vitt mögel på sina ställen men inte alls mycket och går att sanera själv. Vill försöka undvika att det blir tokkaos bara och framför allt när taket kanske inte ventilerar lika bra längre.

Alla tips är bra!

• IMG_20181201_164126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20181201_164105.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20181201_164006.jpg
    Skapa konto
Om jag ska dra ut det i vägg, är det bäst med pvcrör eller är det ok att använda sådan där mjuk slang av större dimension?

Ingen som har en klok idé?

Dra det upp och ut genom taket
Du vill inte få upp massa fukt och skit på vinden så förläng rören och dra ut det genom taket.

Bästa svaret

Som sagt, fixa ut det på taket. Det blir en del ingrepp, om du har plåttak skulle jag nog blanda in en riktig plåtslagare, lite lättare att fixa genomföringar själv om du haft tegeltak.

Jag förstår egentligen inte vad vi ser på bilderna. Båda rören ser ju ut att vara pluggade? Det rör som kommer från köksfläkten skall vara brandisolerat i hela sin längd. Brukar duga med 30mm mineralull (obs, ej glasull som du har som vindsisolering). Isoleringen skall skydda även yttertaket. Det är också lämpligt att ha rören isolerade,eftersom du annars kommer att få kondens inne i rören, som rinner ned.

Takventilen i badrummet, är nog tänkt som frånluft. Tilluft ordnar man oftast i tröskeln till dörren, luft släpps in under dörren.

• Gilla
The_Andy_Pandy och 1 till
  • Laddar…
Den där lösningen fanns också i en bostad vi hyrde för många år sen. På hösten blev den till gigantisk motorväg för inkommande möss. Det blev så stor invasion att vi fick flytta. Isch. Ryser ännu idag när jag tänker på det.
Med andra ord: Ut med rören i det fria, där de hör hemma. Och brandisolera röret från köksfläkten.

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, fixa ut det på taket. Det blir en del ingrepp, om du har plåttak skulle jag nog blanda in en riktig plåtslagare, lite lättare att fixa genomföringar själv om du haft tegeltak.

Jag förstår egentligen inte vad vi ser på bilderna. Båda rören ser ju ut att vara pluggade? Det rör som kommer från köksfläkten skall vara brandisolerat i hela sin längd. Brukar duga med 30mm mineralull (obs, ej glasull som du har som vindsisolering). Isoleringen skall skydda även yttertaket. Det är också lämpligt att ha rören isolerade,eftersom du annars kommer att få kondens inne i rören, som rinner ned.

Takventilen i badrummet, är nog tänkt som frånluft. Tilluft ordnar man oftast i tröskeln till dörren, luft släpps in under dörren.
Rören har insektsnät, därför det ser ut som det gör.

Frånluften sköts via Separettfläkten.den i taket drar inte någonting om fläkten är igång coh faktiskt ingenting när den är av heller. Har stängt igen den för att inga möss ska komma in. Genomföring en I taket på den är också under all kritik.

Får ta dit en plåtslagare som löser genomföringen åt oss. Min plan är att byta köksfläkt till en med grund ventilation för att för bättre ventilationen inne så kan vara läge att få det löst samtidigt. Röret från toan är nog enklast att bara skicka ut genom väggen i stället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.