Byggahus.se

Solvärmeslinga kombinerat med vvx för FTX-förvärm.

1. Hocke
    Medlem · Gävleborgs län · 600 inlägg

Hocke

Medlem
    Skulle det gå att parallellkoppla ett vattenbatteri för förvärmning av tillluft i FTX med ett solvärme system. D.v.s. man använder samma frostskyddade vätska och vvx/slinga men har olika cirk.pumpar och reglering. För att undvika för höga temperaturer i vattenbatteriet skulle man kunna sätta en blandningsventil på batterikretsen.
    Bakgrunden är en jobbarkompis som ska bygga om till ved/sol anläggning och vill ta bort de 2000kWh (enl honom) som el-förvärmningen drar. Kan även tillägga att han har redan tilluften genom markrör (5-10m tror jag)

Roli: Jag har föreslagit att han ska ha ett likn. system som ditt med en STOR 4-slingors tank. Vart har du köpt din?

2. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 186 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare

Re: Solvärmeslinga kombinerat med vvx för FTX-förv

Min tank är tillverkad av Götlinds svets http://www.gotlinds-svets.se/

efter specifikationer från Björnås teknik ett litet solfångarföretag i Floda trakten. Vet ej om han fortfarande håller på. Hittar inte hans tfn nr. just nu.

3. Hocke
    Medlem · Gävleborgs län · 600 inlägg

Hocke

Medlem

Re: Solvärmeslinga kombinerat med vvx för FTX-förv

Ingen som har åsikter.
    Det jag vill åstakomma med den här lösningen är att slippa ha en separat kamflänsslinga för vattenbatteriet, och eftersom solkretsen redan är frostskyddad och utrustad med kamflänsslinga så skulle jag vilja samköra dessa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.