Byggahus.se

Solvärme

1. mhg_3
    Medlem Nivå 6
    Kanske en idiotisk idé men ändå...

För att slippa skotta snö under vintern vore det skönt att lägga ner värmeslingor i uppfarten och under gången upp till huset som är ganska lång, eftersom det kostar en slant att värma upp backen funderar jag på om man kan installera solvärme för detta, kan det vara värt det? Eventuellt överskott kan väl gå in i den vanliga elförbrukningen? Möjligt eller dum idé bara! :D

Vi bygger nytt med bergvärme så kanske är detta en helt idiotisk idé men det vore kul med kommentarer iaf :p

2. U
    Medlem Nivå 3
    Värme i backen.. bra ide... men solen som skall värma den!!! Hur länge lyser solen på vinter'n i snitt där du bor?
    Trycka ut överskottet från berget i backen ... Jag vet inte om det är billigt, men ack så skönt att inte skotta snö.

Solpanelen skall du inte överge, den kan försörja huset med sitt värmebehov sex månader om året ändå.....

Iden är dum för uppvärmning av backen men god i övrigt. Lös problemet med uppvärmning av backen på annat sätt....
    Jag är inte den enda som kommer svara på detta.... och jag själv vill veta goda ideer till detta, då min uppfart snart skall fixas till, och.... lite rör kan man avvara om man vet hur man värmer billigt.

3. A
    Medlem · Nivå 20
  4. mhg_3
    Medlem Nivå 6
    Jo jag har funderat på det där med att solen inte lyser speciellt många timmar om vintern men vad jag vet finns det de som enbart har solvärme i sina hus? Hur funkar då det?

Så om man införskaffar sig solpaneler och nyttjar den elen till huset och istället låter bergvärmen värma upp backen, i mitt huvud låter det inte som att det borde bli så mycket dyrare?

Ska läsa den andra diskussionen nu, kanske har de redan diskuterat klart detta :)

5. A
    Medlem · Nivå 20
    Mig veterligen fungerar inte enbart solvärme i Sverige på vintern. Så kallade passivhus är mycket väl isolerade och värms av spillvärme från elapparater och människor som bor i huset. Vägen är mycket dåligt isolerad och får ingen spillvärme. Jag tror att du skall räkna med att det blir dyrt att slippa skotta. Både i installation och ännu mer i drift.

Erik

6. R
    Medlem Nivå 4
    För många år sedan byggde jag och en bekant en liten jetmotor .
    Det går jättebra att hålla gårdsuppfarten isfri med en tiometers eldkvast.
    Stor partyfaktor på fredagkvällarna med lite dunder och eld ......

Nackdelen var att grannen tvärs över vägen blev utan häck ,
    men har du grannfritt över vägen kan metoden rekommenderas !!!

7. mhg_3
    Medlem Nivå 6
    haha, kan se händelsen med häcken framför mig :)

8. U
    Medlem Nivå 3
    JEtmotor... Va fa*, genial... Den funkar ju på grus med, där en del snöslungor inte kan/är effektiva....

Skicka beskrivning ASAP... verkligen nått å leka med i garaget, och testa ute sedan... :D

9. P
    Medlem Nivå 10
    Slutsats: Solen ger (i stort sett) INGENTING under December & Januari, nästan ingenting under November och första hälften av Februari.. det är då man vill smälta snö.. men har man en VP med en s.k underkylare så kan den med fördel användas för snösmältning....