5 479 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Solslinga i vvb - hur effektivt är det?
Hej,
Har försökt söka i forumet, utan att hitta precis rätt... Jag är på gång att renovera en tvättstuga där vvb finns idag. När jag ändå ska byta beredare så kostar det inte jättemycket extra att få en med solslinga. Vad jag inte blir klok på är hur elpatron och slinga går ihop.
Om elpatronen sitter högt upp så kan ju mer av solvärmen tas till vara, men man får ju ganska lite varmvatten på vintern. Med patronen längre ner får man ju mer varmvatten på vintern men sämre utnyttjande av solen. Hur mycket får man faktiskt ut av en 300-liters beredare med slinga? Har solstyrningen nåt slags intelligens som slår på elvärmen på kvällen när solen inte värmer mer? Annars värmer man ju kanske 150 liter med el även om solen skulle räcka till... Samma dilemma finns väl även med en acktank, om man inte får till någon extra intelligens.
Tacksam om någon kan förklara, jag hittar inte info i några produktblad...
Mvh
/Magnus
Har försökt söka i forumet, utan att hitta precis rätt... Jag är på gång att renovera en tvättstuga där vvb finns idag. När jag ändå ska byta beredare så kostar det inte jättemycket extra att få en med solslinga. Vad jag inte blir klok på är hur elpatron och slinga går ihop.
Om elpatronen sitter högt upp så kan ju mer av solvärmen tas till vara, men man får ju ganska lite varmvatten på vintern. Med patronen längre ner får man ju mer varmvatten på vintern men sämre utnyttjande av solen. Hur mycket får man faktiskt ut av en 300-liters beredare med slinga? Har solstyrningen nåt slags intelligens som slår på elvärmen på kvällen när solen inte värmer mer? Annars värmer man ju kanske 150 liter med el även om solen skulle räcka till... Samma dilemma finns väl även med en acktank, om man inte får till någon extra intelligens.
Tacksam om någon kan förklara, jag hittar inte info i några produktblad...
Mvh
/Magnus
Om det är någon styrning över huvud taget så sker det ingen cirkulation när solpanelerna håller en lägre temp än tanken...
Solvärmda VVB är måttligt effektiva, förklaringen är att du ska ha så kallt vatten som möjligt som du värmer upp för att få det bästa utbytet och I en VVB har du relativt varmt vatten...
Ska du göra det effektivt så bör du ha 2 tankar en varm och en kall samt en styrning som växlar mellan dessa.
Dvs när vattnet från solpanelen är varmare än din VVB skickas vattnet dit och vidare till din kalla tank för att dra ur det sista värmen, är vattnet från solpanelen kallare än VVB men varmare än kalla tanken, går vattnet till kalla tanken.
Är vattnet kallare än båda stannar cirkulationen...
I den kalla tanken har du en slinga som förvärmer det kalla kranvattnet innan det kommer in I varmvattenberedaren...
Logiken är relativt enkel men styrningen av dito blir knepig...
/Peter
Solvärmda VVB är måttligt effektiva, förklaringen är att du ska ha så kallt vatten som möjligt som du värmer upp för att få det bästa utbytet och I en VVB har du relativt varmt vatten...
Ska du göra det effektivt så bör du ha 2 tankar en varm och en kall samt en styrning som växlar mellan dessa.
Dvs när vattnet från solpanelen är varmare än din VVB skickas vattnet dit och vidare till din kalla tank för att dra ur det sista värmen, är vattnet från solpanelen kallare än VVB men varmare än kalla tanken, går vattnet till kalla tanken.
Är vattnet kallare än båda stannar cirkulationen...
I den kalla tanken har du en slinga som förvärmer det kalla kranvattnet innan det kommer in I varmvattenberedaren...
Logiken är relativt enkel men styrningen av dito blir knepig...
/Peter
Så länge du har en rimlig förbrukning och inte täcker hela taket med paneler så gör det ingen större nytta. När du har solvärme använder du dessutom (enligt statistik) som minst vatten, d.v.s. på sommaren.
Det var lite så jag anade, att det blir en ordentlig kompromiss för att få ett enkelt system...
Nån som har uppgifter på vad man faktiskt kan spara, det ska ju ställas mot att investeringen blir mindre än för ett mer komplext system?
/Magnus
Nån som har uppgifter på vad man faktiskt kan spara, det ska ju ställas mot att investeringen blir mindre än för ett mer komplext system?
/Magnus
Jag har 6m2 plana solfångare kopplade till en 500L tank med en slinga i botten. Elpatronen sitter i mitten och värmer till 60°C. Om det är tillräckligt med soltimmar värms hela tanken lätt till över 60°C och elpatronen är då avstängd. På för och eftersäsong kanske den undre halvan värms till 45°C och elpatronen behöver bara värma resterande upp till 60°C.
Min besparing är inte uppmätt men uppskattad till 1500kWh/år
Besparingens storlek står ju i relation till solfångaryta, tankvolym, hur mycket varmvatten som förbrukas.
Att duscha i solvärmt vatten är underbart.
/Bengt
Min besparing är inte uppmätt men uppskattad till 1500kWh/år
Besparingens storlek står ju i relation till solfångaryta, tankvolym, hur mycket varmvatten som förbrukas.
Att duscha i solvärmt vatten är underbart.
/Bengt
Det är möjligt och rimligt att installera ett system som sparar energin som används till uppvärmning av halva årsbehovet av tappvarmvatten.Nikoneer skrev:
Den uppgifter har jag sett på flera ställen, men når man det med 300 liter vvb plus en eller två paneler (som verkar vara ett "normalt" paket av detta slag) eller måste man upp på större acktank och fler paneler?HansR skrev:
Jag har 6m2 solfångare av typ Lesol 4 AR och den beräknas ge 450kWh/m2 och år. Summa=2700kWh/år. Den är monterad till ett fritidshus som används till uthyrning halva året och resten underhållsvärme(om det behövs).Nikoneer skrev:
/Bengt
Räkna inte solfångare utan utbyte per m2. Normalt utbyte är ca 400 kWh per m2.Nikoneer skrev:
Schablonmässigt borde det vara möjligt att installera ca 4 m2 till 300 l. Det kan ge ett utbyte på ca 1600 kWh per m2.
Elpatronen komplicerar läget och riskerar att minska utbytet per m2.
Med andra ord är det ganska lite energi man kan ta tillvara med ett sånt system, jämfört med om man kör mot en riktig acktank...
Jag har vedpanna och 3000 liter tank i ett uthus, så då är det nog mer lönt att fixa en TVA till denna och få billigare varmvatten på vintern i alla fall. Skulle jag vilja koppla sol till detta så blir det i så fall med solladdare/vvxl nån gång i framtiden...
Jag har vedpanna och 3000 liter tank i ett uthus, så då är det nog mer lönt att fixa en TVA till denna och få billigare varmvatten på vintern i alla fall. Skulle jag vilja koppla sol till detta så blir det i så fall med solladdare/vvxl nån gång i framtiden...
Klicka här för att svara