Har en ovanmarkpool (3.6m diameter) som vi byggt ett trädäck runt.
Problemet vi har är att det står träd runt (och lite över) så trillar ned en hel massa skräp.
Tanken är att bygga liknande en pergola och spänna ett solsegel som tak.
Har köpt en segelduk på 5x5m.

Dock har vi kommit på att det varit trevligt att kunna "öppna" det på något sätt men har dåligt med idéer.
Det vi funderar på är att spänna en vajer mellan överliggarna, sätta fler öljetter i solseglet och koppla det till vajern med karbinhakar eller liknande.
Sen monterar man linor på resp sida så man kan manövrera det.
Kommer ha lutning på seglet/överliggarna, vet dock inte hur mycket som krävs.

Det jag funderar på är om det går att dra det med den lösningen vi funderat på.
Man bör ju ha hyfsad spänning på seglet för att inte skräpet ska samlas utan sköljas bort av regnvatten.

Hur kan man annars lösa det så man kan dra bort det?
Tar tacksamt emot idéer och förslag på andra lösningar.

L
Ingen patentare , men låter skapligt det du tänker , du får vara först och funkar det lägg in foton

Försök få tag på en begagnad markis, gärna med motor. Fäst sedan seglet på denna....

Vill du slippa armarna så försök få till något i stil med att duken sitter på markisrullen. Sedan med vajrar som drar i seglet och som också sitter på markisrullen.

Placera sedan vajrar och markisen så att den är dold så mycket det går av pergolan.

Löser du detta, så lägg ut lite bilder. Har själv gått i samma tankar för en lösning över ett utekök så småningom. Men det ligger längre fram i tiden. :)

Du kanske kan ha ett nät i stället?

L
Varför inte som på en del uteserveringar , några reglar upptill med nedförsbacke , en rundstav ( grövre ) rulla duken på den , 2 snören fästes på staven , en i vardera ände ,
släpp upp snöret den rullar ut , duken kommer att rullas av , snöret rullar upp på rullen ,
sedan upp med duken , dra i snöret ( snöret ligger varvat på rullen ) rullen börjar rulla , snurrar in duken på den ,
Bara ett aber , behövs ett antal reglar , för att duken inte ska hänga för mycket i mellan dom,
Övrig teknologi i utförandet , överlåtes till er

Det bästa är nog dock att ha vajer som drar i seglet och håller det ordentligt spänt dock! Viktigt är ju dock att ha ordentliga vajer hjul med lager så att vajrar kan vara spända men fortfarande lätta att dra i.

I övrigt är ju din taktik densamma som min, fast jag moderniserade den lite med hjälp av elektrisk markis. :)

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
C crazytok skrev:
Det bästa är nog dock att ha vajer som drar i seglet och håller det ordentligt spänt dock! Viktigt är ju dock att ha ordentliga vajer hjul med lager så att vajrar kan vara spända men fortfarande lätta att dra i.

I övrigt är ju din taktik densamma som min, fast jag moderniserade den lite med hjälp av elektrisk markis. :)
Finns dom att köpa oxå men inte helt gratis

Fast alla solsegel har ju öljetter som man sedan använder för att spänna med vajer?

L
Urs
C crazytok skrev:
Fast alla solsegel har ju öljetter som man sedan använder för att spänna med vajer?
Ursäkta mig gick förbi det med solsegel , tänkte lite annorlunda bara

Här ser du några varianter på lösningar också...

Taklösning med utfällbart solskydd som kan dras tillbaka för att släppa in solen eller se stjärnorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustrationer av olika byggtekniker och fästelement för konstruktioner.
Skapa konto

Uterum med en pergola och utdragbar markis mot en naturskön utsikt över kullar.
Skapa konto

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Finns den modellen och andra oxå , inte helt fel med något i den stilen

Tackar för alla svar.
Får kika igenom och fundera och se om vi kan hitta lite lösningar som kan fungera.

L
Dede77 Dede77 skrev:
Tackar för alla svar.
Får kika igenom och fundera och se om vi kan hitta lite lösningar som kan fungera.
Kommer du på något som fungerar utöver det som finns till salu , så ge oss något om din lösning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.