Hej!
Jag har fått offert på solceller men vill inte lägga dem på hustaket. I stället funderar jag på att montera dem under en hög altan i söderläge, intill huvudbyggnaden. Altanen står på stolpar, ca 2 m höga, och ligger mot tomtgränsen där det är berg och brant stup – väldigt bra soläge, inget skuggas av hus eller träd.
Tanken är att hänga upp 21 stående paneler i rak linje längs hela altanens undersida, fästa i stolparna. Panelerna är 1760 mm höga och 1130 mm breda, så visuellt blir det nästan som ett plank som “stänger igen” under altanen.
Solcellsfirman säger att deras montörer bygger upp konstruktionen och att de sköter bygganmälan. Jag är dock orolig för att kommunen i efterhand kan se det som bygglovspliktigt, trots bygganmälan. Solcellsfirman menar att oron är obefogad om bygganmälan går igenom. Jag är dock tveksam till att en byggnamälan uppnår samma juridiska kraft som en godkänd bygglovsansökan.
Kommunen anger följande för bygglovsfria plank (förenklat) och så här förhåller sig min lösning:
Här blir jag osäker på om muntligt medgivande räcker eller om det bör vara skriftligt, särskilt eftersom grannen troligen är på väg att sälja och kanske inte vill “stöka till” något.
Mina frågor till er:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har fått offert på solceller men vill inte lägga dem på hustaket. I stället funderar jag på att montera dem under en hög altan i söderläge, intill huvudbyggnaden. Altanen står på stolpar, ca 2 m höga, och ligger mot tomtgränsen där det är berg och brant stup – väldigt bra soläge, inget skuggas av hus eller träd.
Tanken är att hänga upp 21 stående paneler i rak linje längs hela altanens undersida, fästa i stolparna. Panelerna är 1760 mm höga och 1130 mm breda, så visuellt blir det nästan som ett plank som “stänger igen” under altanen.
Solcellsfirman säger att deras montörer bygger upp konstruktionen och att de sköter bygganmälan. Jag är dock orolig för att kommunen i efterhand kan se det som bygglovspliktigt, trots bygganmälan. Solcellsfirman menar att oron är obefogad om bygganmälan går igenom. Jag är dock tveksam till att en byggnamälan uppnår samma juridiska kraft som en godkänd bygglovsansökan.
Kommunen anger följande för bygglovsfria plank (förenklat) och så här förhåller sig min lösning:
- Invid befintligt en- eller tvåbostadshus:
✔ Ja, altanen sitter ihop med huvudbyggnaden. - Placeras inom 3,6 m från huset:
✖ Nej, inte längs hela sträckan. (I värsta fall skulle jag kunna ta bort några paneler senare om det skulle krävas.) - Maxhöjd 1,8 m från marken:
✔/✖ Panelerna är 1760 mm, alltså under 1,8 m, men marken under altanen är ojämn, så för att få till en jämn linje måste de upp en bit från marken. I teorin skulle man kunna fylla upp marken något om det skulle behövas (och spela med det 0,5m utrymmet man har utanför marklov). - Minst 4,5 m från tomtgräns:
✖ Nej, altanen står ungefär 1 m från tomtgränsen.
Här blir jag osäker på om muntligt medgivande räcker eller om det bör vara skriftligt, särskilt eftersom grannen troligen är på väg att sälja och kanske inte vill “stöka till” något.
Mina frågor till er:
- Hur skulle ni bedöma om detta riskerar att klassas som bygglovspliktigt plank, trots att det “egentligen” är solpaneler?
- Erfarenheter av liknande lösningar?
- Behövs skriftligt grannmedgivande för att vara “trygg”, särskilt inför framtida ägarbyten?
- Varje panel väger nära 25kg, så det blir totalt över ett halvt ton. Bör jag vara orolig över laster, stolparna är 95x95 med cc 2500mm.
Redigerat av moderator:
1. Fråga grannenM majkball skrev:Hej!
[media]
Kommunen säger att plank kan placeras närmare gränsen med grannens godkännande (dock aldrig närmare allmän platsmark än 4,5 m).
- Invid befintligt en- eller tvåbostadshus:
✔ Ja, altanen sitter ihop med huvudbyggnaden.- Placeras inom 3,6 m från huset:
✖ Nej, inte längs hela sträckan. (I värsta fall skulle jag kunna ta bort några paneler senare om det skulle krävas.)- Maxhöjd 1,8 m från marken:
✔/✖ Panelerna är 1760 mm, alltså under 1,8 m, men marken under altanen är ojämn, så för att få till en jämn linje måste de upp en bit från marken. I teorin skulle man kunna fylla upp marken något om det skulle behövas (och spela med det 0,5m utrymmet man har utanför marklov).- Minst 4,5 m från tomtgräns:
✖ Nej, altanen står ungefär 1 m från tomtgränsen.
Mina frågor till er:
Tacksam för råd!
- Hur skulle ni bedöma om detta riskerar att klassas som bygglovspliktigt plank, trots att det “egentligen” är solpaneler?
- Erfarenheter av liknande lösningar?
- Behövs skriftligt grannmedgivande för att vara “trygg”, särskilt inför framtida ägarbyten?
- Varje panel väger nära 25kg, så det blir totalt över ett halvt ton. Bör jag vara orolig över laster, stolparna är 95x95 med cc 2500mm.
2. Fråga kommunen.
Bifoga din skiss samt fastighetsbeteckning.
Detta verkar vara solceller vilande på special- konsol (på mark).
På skissen visas 11 paneler, men verkligheten 21 paneler. Det blir 24 meter "lutande" solcellsplank. Om du har tur blir medelhöjden ca 2 meter. Det blir en fin överaskning för grannen.
Absolut, grannen kommer konsulteras, men oavsett så är känslan att detta är bygglovspliktigt. Är nog bara säljaren som tror något annat.S styren skrev:1. Fråga grannen
2. Fråga kommunen.
Bifoga din skiss samt fastighetsbeteckning.
Detta verkar vara solceller vilande på special- konsol (på mark).
På skissen visas 11 paneler, men verkligheten 21 paneler. Det blir 24 meter "lutande" solcellsplank. Om du har tur blir medelhöjden ca 2 meter. Det blir en fin överaskning för grannen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan detta vara plankgolv eller är det ett undergolv?
Golv -
Hur jämnar jag bäst till under den nya golvplankan?
Golv -
Kontrollera takpannor under solpaneler
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hur får jag bort spiksr i undergolv av furuplank?
Golv -
Torka granplank under vinterhalvåret
Byggmaterial & Byggteknik