Byggahus.se

Solpaneler / solenergi

1. X
    Medlem · Stockholm · 153 inlägg

xrister

Medlem
    Jag vet inte om detta har diskuterats tidigare men jag har iallafall inte hittat något när jag använt sökfunktionen.

Fick en liten idé som bygger att man kompletterar med att installera solpaneler på taket. Dock så vet jag inte om det är någon bra ide eller inte... det är det som ni är till för. ;)
    ....att bolla idéer med...

Är det någon annan som har funderat på att göra detta ?

Det kanske inte blir så snyggt(som tur har vi svart tak och då kanske det inte blir lika fult) men det kanske blir värt det då elpriserna inte lär sjunka. :(

Det var bara en tanke som slog mig.

2. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Re: Solpaneler / solenergi

Sök på solfångare

Vi kikade lite på detta men kom fram till att med dagens effekt på solfångarna så kommer dom knappast att ha en sportslig chans att betala tillbaka sig. Utveckligen går dock framåt så vi håller ögonen öppna.

Berit

3. X
    Medlem · Stockholm · 153 inlägg

xrister

Medlem

Jag surfade runt en del igår och insåg att solfångarna måste ha en bättre verkningsgrad innan det lönar sig. Dock så är det ju en intressant teknik...

4. R
    Medlem · 11 inlägg

rwerling

Medlem

::)
    Jag vet att många "gör det självare" av solpaneler varit väldigt nöjda med resultatet.
    I Trollhättan vet jag att man har någon form av studiecirkel där man bygger solfångare för att värma vatten till ackumulatortank. Alla deltagare bygger sina paneler, sedan hjälps man åt att montera den på husen.
    Har förstått att normal händighet räcker för att få till en bra panel på taket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.