Hej!

Jag går i tankarna att skaffa solceller. Då omvandlaren kommer att stå i garaget blir det att gräva ner en korrugerad 50mm slang med draglina mellan huset och garaget. Omvandlaren behöver nätverksladd (Ethernet) så jag undrar om det är tillåtet att förlägga sådan i samma tomrör bredvid DC-kablarna från solpaneler?

(jag kan lösa nätverk med en trådlös brygga osv men en nätverkskabel är att föredra)

Tack för er input!

tommib
Ur störningssynpunkt kan den ligga där. Den teoretiska risken är att någon sätter en spade eller skopa genom röret och kortsluter mellan kablarna så du får ut starkström på nätverket. Om du ändå gräver, varför inte bara lägga två rör? Just en DC-matning från solceller är extra viktig att hålla skyddad så gräv djupt. Egentligen vore det bättre att ha så kort kabelväg som möjligt på DC-sidan.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Om dc kabeln är isolerad så att den får förläggas utan röret så är det tillåtet. Men om du ändå ska lägga nya rör kan du ju lägga dem separat.

Tack för er input!

OK, så om kabeln är så pass isolerad att den får läggas utan rör (vilket är fallet) så är det lugnt att ha den bredvid Ethernetkabel?

Jag skulle helst vilja slippa gräva ner två tomrör. Jag tänkte ta in röret genom garagens bottenplatta (>20cm) för att åtminstone dra det in i garaget lite snyggt. Sen får jag klura hur den ska tas in till taket. Det är cca 3m mellan garaget och huskanten. Jag har ingen källare (platta på mark) och inget lämpligt ställe att borra i husets bottenplatta så jag tänkte låta kablaget stiga upp på husfasaden (mexitegel).

Hur gör man en korrekt övergång mellan begravt 50mm rör och skyddsskena på fasaden? Jag antar att man måste ha en metallskyddsskena om man tänker låta kabeln löpa utmed fasaden?

Inte om, solcellskabeln är elektriskt tillräckligt isolerad, fyrdubbelt isolerad emellan sig då dubbelisolerade enledarkablar föreskrivs. Men kan ska samtidigt inte underskatta riskerna med isolationsfel. Ett hugg med spaden kan göra stor skada trots den dubbla isoleringen.

Slang avslutas normal i marken. Därefter krävs U-formade kabelskydd 1.5 meter upp på vägg. Kabeln som sådan ska ju tåla öppen markförläggning. Slangen ger inget annat skydd är sin gula färg. Lägg extra omsorg på att skydda dessa DC-kablar beroende på hur strängarna är avsäkrade.

• Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
OK. Så slangen avslutas i marken (hur djupt?) och sedan övergår till U-kabelskydd i plåt som stiger utmed mexitegeln? Bör man ha något mer bakom U-formade kabelskydd? Det kommer att finnas två ’slingor’ á 16 paneler var vilket jag antar betyder fyra kablar...

Ska jag låta kablar löpa i ett 20mm VP-rör bakom U-kabelskyddet (om det finns så stort skydd) så de skyddas extra? Fylla med expanderskum eller täta på något sätt?

tommib
Det räcker med kabelskyddet. Sådana finns i alla möjliga dimensioner. På denna sida hittar du upp till 68 mm men det finns nog större också.

Jag hade nog avslutat kabelskyddet ca 10 cm ner i marken men då också sett till att skydda kabeln med något annat nere i marken (rör, marksten) beroende på hur det ser ut just där. Går det t.ex. direkt ner under en trädgårdsgång så kanske det inte behövs ytterligare skydd.

En tanke som jag får när jag läser din beskrivning är att du kommer ha en oavsäkrad kabel med ej frånskiljbar matning som går längs med husfasaden och ner under marken. Det känns lite olustigt för mig men det kanske bara är jag?

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Går det inte att sätta omvandlaren i garaget?

Om det är fläkt i den kan den låta när den går som bäst.

Om inte se jag inga hinder för att placera både säkringar och frånskiljare i garaget. Strängarna sinsemellan kanske redan kräver säkringar i garaget? Jag tror installationsfirman fixar en bra lösning här.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag kanske inte förklarade varför just garaget: Paneler (42 st) kommer att monteras på hustaket. Omvandlaren/växelriktaren (samt kanske batteriet) kommer att monteras inuti garaget. Detta då inkommande elskåpet/elmätaren är inte monterade på husfasaden utan på garagefasaden.( Det löper alltså en markkabel mellan elskåp i garaget och husets säkringspanel). Omvandlaren kan också väsnas och brumma så jag vill inte ha den i huset. Var optimerarna (två st, en per slinga) ska monteras är inte bestämt. Det är cca 3m mellan hus/garage så det är inga stora avstånd vi pratar om. Det är inget som hindrar mig från att placera säkringar samt en DC-avskiljare redan på husetkroppen innan kabeln dyker i marken (om dessa får monteras på utsidan). Annrs tänkte jag ha dessa i garaget.

Men nu läste jag annan kuriosa: Länsförsäkringar kräver (?) att DC-kablar delas upp och separeras med minst 10cm avstånd vid varje genomföring. I övrigt får de ligga bredvid varandra. Låter helknasigt. I mitt fall skulle jag alltså behöva förgrena slangen en dm under garagets betongsula, borra dubbla hål och ta in + och - genom separata hål. Likaså på huset, så fort kabeln ska genom något (=genomföring) ska den delas upp i separata + - rör.

P.S. Installatörsfirman kommer att montera allt elektriskt men jag måste ombesörja denna ’kulvert’ mellan byggnader och vill göra det korrekt.

Redigerat:
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/installatorer/swe-branschnytt-december-2018.pdf

”framhåller särskilt beho- vet av pol-separerade strängkablar för plus respektive minus på DC-sidan. Det gäller vid samtliga genomföringar och andra utsatta områden. Rekommenderat avstånd cirka 10 centimeter. Detta mini- merar skaderisken på grund av skadade kablar och riskerna för stående ljusbåge.”

Detta verkar vara en relativt ny ’riktlinje’ och ’rekommendation’ men jag kan inte se om det är en lag eller inte? Det verkar vara något LF har hittat på själva utöver ellagen?

Det blir en betydligt mindre elegant installation om kablar ska separeras vid in/ut från marken. I pratar Y-förgrening av skyddsrör i marknpå varsin sida slangen och dubbla betonghål... :(

Redigerat:
I ditt fall är det knappast aktuellt vid de punkterna du drar ledningarna. Jag förstår fullt ut att det nämns tex av LF om man sett några exempel på installationer av mindre lyckad typ. Det är oftast vid takgenomföringar i plåt eller övergångar runt nock, takfot det blir dåligt, slarvigt gjort. Detta på tex gamla lador med rörelse vid blåst, mycket gammalt damm osv så är det ingen konstig synpunkt.

I ditt fall är det inte konstigare än att göra en normal noggrann installation och lägga lite möda på dessa detaljer så är det inget problem. Finns ingen anledning att göra något som behöver upplevas klumpigt för att nå fram till vettiga lösningar. Att lite där det passar sträva efter separering och något skyddsrör etc är aldrig fel och borde vara helt naturligt för en vettig installatör. En annan typisk sak är att lägga lite omsorg på sammankoppling och ledningar mellan paneler så allt sitter fast och skyddat.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack, det börjar klarna upp nu. En fråga till: vissa rekommenderar 32mm PEM-slang istället för 50mm ribbad tomrör i marken. PEM slang är styvare, slätare och har mindre diameter (=mindre hål i sulan).

Är PEM ett alternativ?

Rent formellt är det fel att använda rör utan rätt varselmärkning dvs i detta fallet då vatten och inte el via slangens markeringar. Skyddet för kablarna är otvivelaktigt lika bra eller bättre för PEM jämfört med de flesta korrugerade slangar så du får avgöra i samråd med ev installatör hur formellt ni ser på dessa få meter helt inomskärs. Via andra inköpskanaler kan du få tag på rätt rör för ändamålet och mindre dimension samt släta om du ser det som viktigt, avgörande med formalia.

• Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
sunnis
Man kan även dra fiberdukt och blåsa in fiber eller den billigare varianten att man tar en färdigsvetsad fiber med LC kontakter i ändarna för utomhusbruk och drar med precis som en nätverkskabel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.