Byggahus.se

Solfångarna förstör skiktningen

1. L
    Medlem · Uppsala · 286 inlägg

Lars K

Medlem
    Jag har 80 vaacumrör kopplade till 5 kbm tankar (1400 lit tekniktank med dubbla solslingor, samt 2x1800 lit slavar och allt är nu parallellkopplat)

Solfångarstyrning är UVR-61-3 från Technishe Alternative.

Jag kör varvtalsstyrning på pumpen, och har fått rekommendationen att sätta min varvtal till 23, max är 30. DIffen är 15 grader.

Det är mycket tydligt att halvmulna dagar när solfångarna går, men ändå inte så mycket att de just ger något så sjunker tempen i toppen betydligt och mitten blir varmare - skiktningen förstörs helt enkelt och man kan säga att solfångarna "drar ur" värmen ur tanken.

Är detta normalt, finns det något att göra åt det? Mina fångare ligger ganska plant för sommarproduktion och egentligen ger de inte så mycket vår och höst(före april och efter oktober), så då skulle jag lika gärna kunna stänga av dem.

De har även en tendens att "gå för länge" på kvällen, dvs även när solen ej belyser fångarna, så jag antar att det är någon inställning som är fel...

Skulle vilja komma i kontakt med någon som har liknande utrustning och höra hur ni löser detta.

2. B
    Medlem · 247 inlägg
    Jag rekommenderar att du kopplar bort slavtankarna nu när värmebehovet är lågt. 80 rör till 1400liter borde vara lämpligt under hela sommaren med minimal risk för kokning.
    Det finns en risk för kokning i solfångarna om du stänger av dem. Med stillastående vatten byggs värmen upp fort trots att vinkeln inte är optimal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.