Byggahus.se

Solfångare till golvvärme?

1. S
    Medlem · 1 inlägg

Sten_Tegel

Medlem
    Jag har vattenburen golvvärme i källaren som normalt värms med värmepump. På sommaren är värmebehovet i huset minimalt/inget och VPn producerar enbart tappvarmvatten lite då och då.
    Men jag skulle gärna vilja ha lite värme på golven i källaren, för att få ett trevligare källarklimat sommartid.

Min ide är att låta VPn fortsätta ha "sommarlov" och istället installera solfångare för att värma upp golvvärmen.
    Men då jag är nybörjare på det här med solvärme är min fundering om det fungerar med ett system där golvvärmevattnet cirkulerar upp genom solfångarna? Detta för att få en enkel (läs:billig) lösning och att slippa (dyra) värmeväxlare/ackumulatortankar.
    Inkopplingen ska enbart ske sommartid, på vintern tappas solfångarna ur och golvvärmen kopplas tillbaka in på det normala värmesystemet.

/Sten

2. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 132 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare

Re: Solfångare till golvvärme?

Du bör ha någon typ av ackumulatortank för att kunna ta hand om de höga temperaturer som solfångarna levererar under solrika sommardagar. Du kan få temperaturer över 150 grader, naturligtvis så skall ju detta shuntas till en temperatur som golvvärmeslingorna klarar av men har du ingen buffert (acktank) så kommer ju solfångarvattnet bara bli varmare och varmare och vid tillräcklig hög temp så endera kokar systemet eller så stagnerar det. Och då gäller det att systemet är designat för att klara detta.

Har du sedan en acktank som buffert så kan du ju få värme de dagar då solen inte skiner också.

Min rekommendation är att du bör ha acktank till solfångarna.

VP:n går ju också att koppla mot acktanken så får du färre start och stopp samt längre gångtider.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.